Miniherinneringen

Dat speciale lachje van moe, zus, schooljuf, vrijer, vriendin.
Knipoog van pa.
De buurjongen die voor jou een stukje kauwgom uit zijn mond haalde.
Een nieuw schrift, helemaal blanco en een gloednieuwe pen.
Een hond voor wie je nou es niet bang was, de kat die het liefst bij jou zat.
terrasgarden-4325782__340Dat tuintje.
Zoveel dingen die ondersneeuwen door de berg van grotere gebeurtenissen die belangrijker waren wat natuurlijk waar was maar die allemaal in albums staan en al honderd maal zijn opgehaald.
Af en toe duiken ze op, de kleinigheden.
Vertederend, je bent blij ze weer te weten. Beetje ontroerend ook. Niet te delen met iemand want je kunt ze niet precies uitleggen.
Daarom schreef ik ze nu op.
Dat opduiken gebeurt elk jaar een beetje minder.
==

34 gedachten over “Miniherinneringen

  1. Dat zijn voor mij de dingen die we samen beleven als ik met mijn zussen samen ben.
    Komen de gekste verhalen naar boven…de een weet nog meer dan de ander.
    Dat krijg je als je de jongste bent…en niet alles weet haha
    Fijn weekend

    Geliked door 1 persoon

  2. Dat is mooi geschreven, en zo is het precies. Die kleine dingen waar je een beetje bij moet glimlachen. Anekdotes zijn het nauwelijks, verhalen al helemaal niet, al gaat er soms een heel verhaal achter schuil. Fragmenten zijn het, scherven die even oplichten in de zon.

    Geliked door 1 persoon

  3. Dat zijn heerlijke herinneringen, die kleine dingen die eigenlijk niet echt belangrijk waren, maar toch een beeld van je jeugd zijn. Soms zijn het woorden, soms beelden….. en ze kunnen heel dierbaar zijn!

    Geliked door 1 persoon

  4. Ik weet nog dat Ex grootmoeder ze aanhaalde uit haar kindertijd. Ik ben blij dat ik ze eindelijk in de kist heb gekregen.

    Als ik goede herinneringen ophaal dateren ze uit de kinderjaren van mijn kinderen.

    Geliked door 1 persoon

  5. Dat herken ik ook wel. Afgelopen dagen ben ik bezig geweest met het scannen van oude foto’s uit foto-albums van mijn ouders en van een tante. Daarbij zijn behalve de standaard vakantiekiekjes ook diverse andere momenten voorbij gekomen, die ook heel wat van die kleine herinneringen losgemaakt.

    Geliked door 1 persoon

  6. Mijn herinneringen worden veelal geprikkeld door een wandelingetje langs de oude adressen uit de jeugd, of de plekken waar de school of kerk stond. Dan ontstaat vanzelf de inspiratie om dat weer om te zetten in verhalen of blogs met inhoud. Kennelijk werkt de geest zo dat hetgeen je ooit toch wat diep weg borg ineens zo maar kan oppoppen en zich niet laat dempen door nieuwe ervaringen…

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.