Rijk

pest OBr 001Nederland stond — staat misschien nog?– bekend om zijn handelsgeest. Hoe ver dat ging blijkt uit dit citaat van een artikel in De Gelderlander, over de pest in Land van Cuijk en Noord-Limburg.  Zeventiende eeuw, de handel gaat voor.
De Mammon dienen stond gelijk aan het bidden voor  eender welke god, in dit geval ten koste van mensens gezondheid.

Rijkaards zijn zelden gevoelig voor ellende van minderbedeelden, niet alleen hier,  in de rest van de wereld ook niet.
Het is mooi dat in Amerika een grootverdiener aan medicijnen nu tot terugbetaling wordt veroordeeld, het stelt alleen zo weinig voor op de totale rijkdom van de machtigen, je zou er moedeloos van worden.

Maar eerlijk gezegd zou ik ook wel een beetje rijk willen worden.
Of ik dan automatisch een filantroop zou zijn, is de vraag.
Ik verbeeld me dat ik de armoe ga opheffen maar hoe goed kent iemand zichzelf?
Maakt niet uit, ik kan dan de beste psycholoog betalen.
Die praat de geldpest weer recht.
===