Vegetarisch, flexitarisch, pescotarisch of toch maar veganistisch?

Zal ik lekkerder gaan eten of weer eens wat anders, is een vraag die zich opdringt de laatste tien jaar of langer. Het begon al veel eerder met de opkomst van buitenlandse vakanties. Uiensoep met rode wijn, Italiaans waar ik zelf nog aan choco- en tandpasta dacht, Eisbein. Toen het nieuwtje eraf was kwam het vegetarisme in de belangstelling, in het kielzog daarvan de overige leefwijzen van de titel.
Het woord pescotariër is nieuw voor me, het is iemand die geen vlees maar wel vis eet.
Zie  vegetariër of veganist 
Een oordeel vellen over iemands smaak  doen we niet.
Zelf zweer ik bij de meeste aardappelgerechten maar ik zou het onaardig vinden wanneer iemand me een eigenheimer noemde ook al zou het terecht zijn.
Elders zijn nog weer andere etenssoorten.
Zoals wild uit oerwouden, bushmeat.
Het schijnt  niet gezond te zijn zie  link Joop onder artikel
en ook slecht voor het behoud van de dieren kennislink
Alles overdenkende blijf ik toch maar bij het vertrouwde eetpatroon, de ingewanden zijn er aan gewend en rammelen alleen als ze gevoed  moeten worden. Of teveel moeten verstouwen.
Vreemde dingen eten deden we toen we jong waren en sterkere magen hadden
Nu is het veel groenvoer en tomaten. Aardappelen.  Brood. Aardappelen. Haring. Aardappelen.
En af en toe een stukje koe of kip, eens per maand of zo.
Varkens blief ik niet.
Paarden ook niet en konijnen nog minder.
Schapen zijn me te schijterig (fiets eens op een dijkpad waar ze weiden….)
Insecten niet
Mensen ook niet
Mensen??  O sorry, ik schoot even door.
Opeens komen de ijsjes in mijn gedachten, nog over van de kerst.
Ik ga er een van opeten.
En heel misschien wel twee, ze zijn vast niet van leeuwenvlees gemaakt.
==
Link Joop werkt niet, hier de juiste:
Categorieën: eten

38 gedachten over “Vegetarisch, flexitarisch, pescotarisch of toch maar veganistisch?

  1. Geen uiensoep meer voor mij, kreeg ik elk werkdag in een hotel, nou dan gaat het wel tegen staan.
    De winkeliers hebben wel veel werk om zich aan de grillen van de nieuwe eetgewoontes aan te passen.
    Bij jou eet ik het liefst mee, gewoon zoals ik ook gewend bent. Hans

    Geliked door 1 persoon

      1. De kinderen experimenteerde ook wel, de tweede had wel aanleg.

        @ Hier ook vuurwerk wat was verboden, zware bommen en grote vuurpijlen.
        Hoor dat veel baasjes van huisdieren blij waren dat er weinig vuurwerk werd afgeschoten.

        Geliked door 1 persoon

  2. Wij eten koolhydraatarm en veel ovenschotels
    Vind eigenlijk alles goed smaken…doen we nu ruim een jaar en 15 kg lichter was de bonus.
    En ja we eten dus geen aardappelen en rijst en bevalt me prima…af en toe zondigen mag van mezelf hihi…groetjes

    Geliked door 1 persoon

  3. Ik ben ook een aardappeleter, bij voorkeur gebakken of gefrituurd. Wat verse groente en een stukje gehakt of rundvlees erbij, dan eet ik lekker. Maar ook bruine bonen met spek versmaad ik niet, ze waren weer lekker op tweede kerstdag. En als toetje heb ik door de week liefst wat vers fruit met een toefjes slagroom, in het weekend gaat een klein stukje roomijs er wel in. 🙂

    Geliked door 1 persoon

  4. Heerlijk is het appeltje wat ik nu zit te eten. 😉

    Verder eten wij normaal, behalve vis… dat kan mij lichaam niet aan. Aardappels laat ik vaak weg, meer groenten en vlees dus, en dat is half om half koolhydraatarm, en ook hier zijn we afgevallen ondanks de feestdagen waar best veel hapjes en drankjes doorheen zijn gegaan, een wonder!

    X

    Geliked door 1 persoon

  5. Weer iets bijgeleerd hier. Nog nooit gehoord van een pescotariër.
    Wij eten geen vlees, behalve kalkoen en kip. Maar geen plofkippen.
    Veel groenten. Ik zo min mogelijk suiker en kh. Een aardappel lust ik ook graag, maar ik eet het dus niet iedere dag.

    Geliked door 1 persoon

    1. Dat kan ik niet laten, zeker vijf dagen in de week eet ik aardappelen. Gebakken, in de koekenpan, te lekker.
      Pescotarieër kende ik ook niet. Daarin zie je het woord voor sterrenbeeld Pisces.

      Geliked door 1 persoon

  6. Ik blijf bij het gewone, maar aardappels worden soms vervangen door rijst of pasta. Veel groenten. Weinig vlees, maar wel meerdere keren per week een hele lap van een 50-tal grammen. Maar ik eet wél graag varkensvlees.

    Schapenvlees eens héél héél héél héél (moet er nog een héél bij of is het plaatje af?) uitzonderlijk. Konijn wou ik zeggen: “nooit” maar momenteel overweeg ik toch eens een keun te kopen.

    Geliked door 1 persoon

    1. De kwestie is dat ik niet van rijst houd, hoogstens verborgen in heel veel groenten , nasi of risotto bijvooreeld. Het ligt me niet lekker in de mond, de structuur. Pasta smaakt me beter maar niet te vaak en niet allemaal.

      Geliked door 1 persoon

  7. Aardappelen, in vele vormen, gaan er prima in. Net als pasta of rijst trouwens. En ook die in allerlei vormen. Opgegroeid met het idee dat vlees luxe was en vis voor de vrijdag bedoeld (want katholiek) is alleen maar vegetarisch eten iets met ingebouwde weerstand omdat het doet denken aan armoede. Dus af en toe vlees moet kunnen. Onlangs aten we een lekkere stamppot andijvie met een vegetarisch worstje. Nou dat was een mislukking. Vreselijke smaak, droog als kurk. Nooit meer…

    Geliked door 1 persoon

  8. Zoiets als die gehaktballetjes? Smaakten uitgesproken vies. Toch schijnen er wel goede dingen tussen te zitten maar ik vind het niet nodig, als ik geen vlees eet hoef ik niet iets wat er op lijkt.

    Like

    1. De vegetarische kaasschnitzels zijn goed te verteren. Al zijn ze dan slap van samenstelling. Ook andere vleessoorten (..) waar men de nodige kruiden aan toevoegde smaken best aardig. Maar veel van dat spul is niet lekker. Overigens ontdekten wij kleine gehaktballetjes van vegetarische soort en die zijn weer wel lekker. Ook de samenstelling na braden is gewoon net echt….

      Geliked door 1 persoon

  9. Mijn eetgewoontes hangen veelal af van de stemming waarin ik verkeer. met mijn spaans -Indische roots, een Chinese schoondochter en een passie voor koken samen met mijn oudste zoon komen er vaak exotische gerechten op tafel. Toen ik 10 jaar geleden bij Chris introk moesten hij en zijn nog thuiswonende dochter heel erg wennen :-).

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.