Boek vs tvprogramma.

Donker Woud, van Nicole Krauss.
Een roman vol beschouwingen, intelligent geschreven, taai maar goed om te lezen, het boeit ongewild.
Een paar citaten:
citaat Krauss 001
citaat Krause 001

Bekend, niettemin het nadenken waard. Het doet denken aan wat de ouden zeggen. Ziet er interessant uit, leuk voor een babbel met deze of gene.

Vanavond zag ik weer het programma Welkom in Containerdorp op NPO 1.
Plekken die in het leven zijn geroepen voor mensen die niet passen tussen het gewone volk.
Begrijpelijk, neem ik aan.
Hier bij kreeg ik een gevoel van medelijden. Heel erg veel meelij.
Wat de bewoners verkeerd deden/doen leek meer dan lastig gedrag.
Iets onbenoembaars.
Behept te zijn met, ja, met wat eigenlijk? Stoornissen? Karakterfouten? Aangeboren beschadigingen?
Dat weet je niet maar dit ziende zeggen me de bovengenoemde citaten niet veel meer, integendeel, je denkt hoogstens:  interessant voor de beter bedeelden, beter in welke vorm dan ook.
=

25 gedachten over “Boek vs tvprogramma.

  1. Ik heb het programma niet gezien, maar begrijp wat je bedoelt. Ik zeg dan vaak…. ‘ze kunnen er niets aan doen, ze hebben zichzelf niet gemaakt’
    Onaangepast gedrag gaat verder dan gewoon moeilijk zijn, het is onlogisch…. dan moet er wel meer aan de hand zijn. Ik begrijp dat ze niet geliefd zijn bij buren en daarom weg moeten….. ook logisch….. maar het probleem verdwijnt niet door te verhuizen.

    Geliked door 1 persoon

  2. Ik ken het programma ook niet, maar daar wil ik wel eens naar kijken. Wat is onaangepast gedrag? Dat geeft vaak te maken met de persoonlijke grenzen van andere mensen en met de tijdgeest. De een verdraagt de ander al moeilijker of makkelijker dan de ander. Mijn vroegere buurman was homo, dat is hij nog steeds, maar ik spreek nu over bijna 50 jaar geleden. Toen men zijn geaardheid ontdekte, werd hij verbannen uit het huurhuis in het dorp en moest gaan wonen in een klein huisje op de buiten, ver weg vd anderen. Ongelooflijk.

    Geliked door 1 persoon

    1. Dat is heel erg. Homohaat bestaat nog steeds trouwens,ook in geloofsgemeenschappen..
      Deze containermensen zijn niet alleen maar lastig. Al drinken en roken ze veel, er is meer met ze aan de hand. Je ziet het.

      Geliked door 1 persoon

  3. Ik heb het niet gezien, maar ik heb wel een idee van wat een containerdorp is en wat voor mensen er wonen. Zonder in details te treden, kan ik er alleen van zeggen dat we op ons buurtje ervaring hebben opgedaan met een behoorlijk onaangepast individu en dat gun ik niemand. De overlast stopte uiteindelijk voorgoed, na een forse ingreep van dr. Korsakov.

    Geliked door 1 persoon

    1. Een vriendelijke oplossing, niet in het minst voor de patiënt zelf.
      Ze zijn inderdaad moeilijk om mee te leven (lees: niet), er zitten nogal wat vreemde trekken bij verschillende van hen. Dat maakt ze zo, ik weetniet, hulpeloos ondanks de branie.

      Geliked door 1 persoon

  4. Ik vraag me ook af wat onaangepast gedrag is. Soms moet de aanvaarding van de twee kanten komen. Wij hebben destijds ook “rare” buren gehad maar die zijn gelukkig zelf vertrokken na enkele jaren. Problemen hebben we er niet mee gehad.

    Geliked door 1 persoon

  5. Lang geleden had ik last van buren aan weerszijden in het woonblok, die nieuw in de straat kwamen wonen vanuit een minder goed bekend staande buurt in het dorp. Ze waren met elkaar bevriend, wat zorgde voor veel bezoek over en weer met alle geluidsoverlast van dien. Het waren individueel stuk voor stuk prima mensen, maar ze pasten gewoon niet in de straat. Gelukkig duurde hun aanwezigheid niet erg lang. Ik denk dat ze zichzelf ook niet op hun gemak voelden. Maar het heeft lang geduurd voor ik de knoop in mijn maag weer kwijt was.

    Geliked door 1 persoon

  6. We vinden allemaal dat deze mensen een plek om te wonen verdienen. Maar dan niet als onze buren of in onze straat…en daar begint dan het probleem…waar dan wel?

    Geliked door 1 persoon

    1. In containerdorpen. Klinkt beroerd maar in tehuizen stoppen is geen goeie optie.
      Over wegstoppen in achterafgebieden las ik ooit dat sommige mensen die oplossing oneerlijk vonden (begrijpelijk): dat willen we allemaal wel, een huisje in het groen en helemaal vrij, moeten we eerst aso worden??
      Overigens maakten niet alle bewoners de indruk rouwig te zijn om de containers.

      Geliked door 1 persoon

      1. Vroeger, heel vroeger 😉 had je zgn. Landlopers, die waren gewoon gelukkig met het vrije leven dat ze leefden. Ik denk dat de moderne stadsnomaden of hoe men ze ook noemt hetzelfde zouden prefereren. Maar in de wereld van vandaag is dat helaas niet mogelijk

        Geliked door 1 persoon

  7. Veel van de mensen zaten voorheen in instituten of gestichten. Niet geschikt voor de samenleving. Veel met bijna gesmolten hersenen door drugs of drank, gecombineerd met een laag iq. Ik kijk er ook met verbazing naar. Maar weet wel uit het verleden dat ‘gestoorde’ types je leven aardig kunnen verpesten als je er bij toeval naast, onder of boven woont. Voorbeelden genoeg. Ooit, alweer lang geleden, woonden wij in een flatgebouw waar zo iemand een flatje had in een aangrenzende vleugel van dat gebouw maar wel op onze etage. Leek zo aardig, maar als ze aanvallen had stond ze op onze deur te bonzen en allerlei verwensingen uit te kramen. Deed ze overigens ook bij de buren. Uiteindelijk ontdekten we later, wij waren allang verhuisd, dat ze uit de flat was gezet en in Amsterdam een etage had gekregen. Waar het weer precies hetzelfde ging. We zagen haar nog eens op straat lopen al gillend en blerend, en liepen er met verhoogde hartslag om heen. Het laat toch ook bij omwonenden sporen na. Dan is zo’n dorpje aan de rand van een stad of dorp toch beter….

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.