Van origine…

De opa van opa kwam van ver, waarschijnlijk vertelde ik het al vaker.
Niets bijzonders, ik geloof dat half Nederland minstens één buitenlandse voorvader heeft.
Dat kon me niets schelen: ik had een Hongaar in de familie en koesterde dat idee. Zigeunerromantiek was wat ik zag.
Dromerige dan wel opzwepende vioolmuziek, vurige  mannen met lange bakkebaarden en lenige lijven die mooie donkere vrouwen inpalmden,  in mijn twaalfjarige ogen het toppunt van duister genot. Wat dat ook betekende.
Nou ja, ik was  een poosje gelukkig met deze dromerij.
Toen mijn aanstaande een Spaanse oom  inbracht probeerde ik het idee  nieuw leven in de blazen.
Een heuse Don, passend bij een zigeunerdochter….

We lachten erom.
De combinatie Noord-Holland –  Oost-Brabant was al moeilijk genoeg.
=

 

32 gedachten over “Van origine…

  1. Hahaha, ook mijn betovergrootvader (van oma’s kant) zou een Hongaar zijn….. helaas, ik heb de stamboom gezien…… de familie komt uit Graft- de Rijp en omstreken. Toch een beetje een desillusie.

    Geliked door 2 people

      1. Geen Hongaar te vinden aan die kant. Wel Duitsers….. mijn betovergrootvader (van vaders kant in rechte lijn) was een Pruis. Maar mijn familie woont al meer dan een eeuw in Monnickendam…..behoorlijk honkvast
        Nou blijkt Martis een veel voorkomende naam op Curaçao te zijn…….. maar daar komt mijn familie niet vandaan. Ooit waren alle Martissen in Nederland familie van mij, maar toen waren er maar weinig met die naam, nu komt hij veel vaker voor…… ik denk nu dat nu alleen alle blanke Martissen familie zijn. .

        Geliked door 1 persoon

  2. Dat is inderdaad zeer intrigerend. Het enige wat in mijn familie een mysterie blijft is dat van mijn overgrootvader die een vondeling zou zijn geweest… aan mijn mans zijde is het iets spannender met Engelse zeevaarders als voorouders.

    Geliked door 1 persoon

  3. Als ik hier enigszins in stijl over mee wil praten, dan kom ik helemaal aan het begin van mijn stamboom uit. Toen heeft een uit Duitsland afkomstige arbeider zich in het Gieterse veen gevestigd. De man zal hard gewerkt hebben voor een paar kruimels. Niks exotisch of romantisch aan.

    Geliked door 1 persoon

    1. Maar toch, als je twaalf bent weet je er iets van te maken: een droevig verhaal met hongerige kinderen en een uitgemergelde moeder, onderdanige vader die een paar woorden Hollands spreekt: ‘Dank oe wel…’
      ☻☻

      Geliked door 1 persoon

  4. Mijn voorouders stammen uit Hessen in Duitsland. Toch te merken aan wat in onze familie speelt op relatiegebied bijvoorbeeld. Veel partners uit die hoek, terwijl de directe voorouders gewone Nederlanders waren in hart en nieren. Vrouwlief kent afstammelingslijn uit Duitsland en zelfs Polen. Mijn natuurlijk vader had een grote voorkeur voor Tsjecho-Slowakije. Ik had hem nauwelijks in mijn leven kwam via een omweg (beschreven in vervolgverhalen) terecht in een wereld waardoor ik diezelfde liefde ontwikkelde. Toeval? Genen? Ongeacht van voorbeelden….Blijft bijzonder…

    Geliked door 1 persoon

  5. Echt het zijn de Nederlanders zelf die het ingewikkeld maken, wat moeten zij dan wel niet, zoals ik.. die gewoon met 2 culturen zijn opgegroeid, qua eten, drinken, gewoonten… nou ja, dat is dan niet Hollands? En dan nu ook de Friese roots… ingewikkeld? Nee hoor, hahaha Susan Smit heeft overigens een prachtige roman geschreven over de Roma… Elena’s Vlucht heet het… Ik zeg, lezen 😉

    X

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.