Kleren maken de man/vrouw

Moe had genoeg nachtponnen maar droeg het liefst pa’s pyjamajasjes.
Een van de zussen liep graag met de geitenwollen sokken van haar verloofde, lekker warm, zei ze.
Wie ’s winters naar de wc moest (ca 10 m achter het huis) schoot in pa’s klompen, die waren bestand tegen sneeuw en ijs.

Deze en meer dingen, waarvoor ik me als tiener ’n beetje  geneerde, zag ik terugkomen toen ik zelf huisvrouw was.
Nachtpon? Echtgenoots shirt zat veel lekkerder.
Pantoffels? Mwah, toch liever zijn oude bellen.
Sokken? Alleen zijn gebreide sokken van schoonmoeder vond ik goed genoeg.
Naar de schuur? Man’s vest hangt nog steeds grijpklaar.

Natuurlijk was het te verklaren: herenkleding was ruimer en zat prettiger.
Maar intussen hebben vrouwen ook royale vesten, broeken, shirts, laarzen en dergelijke. Voldoen die niet? Of is het, zoals een kennis opmerkte, jaloezie van vrouwen die alles willen wat een man ook heeft, een soort fout feminisme?
Misschien.
Eerder denk ik aan gebruikersgemak.
Míjn vesten zijn opgeruimd in de kleerkast, op een hangertje.
Míjn sokken bleven damessokken, nauw aansluitend en lastig aan- en uit te trekken
Míjn nachtgoed is meer van dat cadeauspul.
Al die dingen trek je niet gauwgauw aan als je warmte behoeft, of een snelle run naar de garage maakt. Terwijl zíjn dingen her en der aan haken hangen of voor buitendeuren klaarstaan.
Ik zou geen andere verklaring weten. Trouwens, waarom zou het verklaard  moeten worden.
Dat weet ik ook niet maar het is wel aardig hierover te denken.
Met eigen brein.
==

27 gedachten over “Kleren maken de man/vrouw

  1. Het is heerlijk om kleding te dragen die een paar maten te groot is…… daar woon je in, dat is lekker op de bank.
    Ik heb de kapstok vol met jassen, vesten en poncho’s…… voor elke temperatuur iets.

    Geliked door 1 persoon

  2. Hahahaha, bij mij ging de pyama dan niet op, ik was altijd al wat dikker dan mijn eventuele partner, plus, hoezo iets aan. Maar bij opa en oma, even naar de schuur, ja op opa’s klompen, die stonden er toch al, tenzij hij zelf in de schuur bezig was of in de tuin natuurlijk.

    Ik heb croqs thuis of slippers… puur en alleen daarom al, even snel… warme wollen sokken voor mannen? Of vrouwen, die heb ik ook, en makkelijke sloffen, spaanse zoiets… nou ja… en warme lange vesten, ja ook, net als truien, thuis, heerlijk!

    X

    Geliked door 1 persoon

  3. Buiten een ruimvallende sweater van Zoneke, jaren geleden, en een ruimvallend gebreid vest van de grootmoeder van mijn ex heb ik nooit kleren van anderen gedragen.

    Ruime gemakkelijkzittende kleding kocht ik wel voor mezelf. Zelfs mijn labradorblonde badjas is te ruim, maar dat is dan eerder dank zij mijn kleiner geworden bmi.

    Geliked door 1 persoon

  4. Ik ben een grote vrouw en de jongste thuis. Ik droeg de joggingbroeken van de familie op en heb nu zelfs de sloffen van mijn vader meegekregen omdat hij ze niet draagt. Ik heb namelijk maat 43 dus draag mannenschoenen èn slippers. Door mijn grote maat draag ik de grote maten kleding van Lidl, vest shirts en pyjama’s. Het zit zoveel lekkerder dan dameskleding. In mijn geval was het gewoon gemak.

    Geliked door 1 persoon

  5. Als jongste van de zussen herken ik het maar geen jongenskleren, dat hoorde toen niet. Bovendien was ik langer dan de broer boven mij.
    De laatste jaren ben ik flink verzwaard, toch zijn man’s kleren nog steeds te groot, hij was net even dikker. Waardoor ik me lekker in dat vest kan hullen.

    Like

  6. Ik ga de keuken ook niet dweilen in een avondjapon, ik bedoel … , ben thuis en als ik een hele week me T-shirt aan heb: SO WHAT! Soms, als ik naar de brievenbussen ga, zit ik me helemaal aan te jurken voor dat kankerwijf naast me, met haar kouwe kak en dan kom ik géén hond tegen. Jezus! Wat laat ik me toch opnaaien door die wijven . . . Ik kan er uren over blijven roddelen. Vreselijk, ga nooit in een sociale huurwoning wonen, want ze moeten helemaal niks van je hebben, maar houden je wel dag-en-nacht in de gaten en bij het minste-en-geringste bellen ze 112 . . . Bemoeien zich met je seksleven: “Ga jij vreemd?,” vroeg die Turkse Klootzak aan me … Je bent even helemaal fladdergasted. Stel je voor dat ik zulke impertinente vragen stel en het ergste is: Het blijft voor eeuwig in je kop hangen en je maakt je er druk om …
    Nee, ik heb géén pistool in huis, die verleiding zou op dat gebied groter zijn. Amsterdam, 13 september 2020 * http://www.friedabblog.wordpress.com *

    Geliked door 1 persoon

        1. Simpel in een rij met voor- en achtertuintje. Rustig, de meeste stellen werken beiden.
          Maar ik weet nog van die vreselijke jaren dat huisvrouwen bij elkaar binnenliepen en de halve straat bekletsten. Echt waardeloze lui.😣
          Met een caravan, waar zet je hem neer? Op de Dam? ☻

          Geliked door 1 persoon

          1. Ja, het wordt een beetje té druk in ons kleine kikkerlandje … Er was altijd woningnood in Amsterdam. Op me veertigste was ik pas aan de beurt … De Reigersbergenstraat was toen nog niet bebouwd. Nu staan er flats acht hoog boven op elkaar, dus ik mag niet mopperen. Iedereen meteen: “Wat woon je er mooi,” maar dat is alleen de buitenkant, wat ik hier allemaal meemaak dat wil je niet weten. Maar, om daarover nou zo’n deprimerend kut-debuutje over te schrijven, daar wordt je ook niet vrolijk van … Was rustig aan met Hemingway begonnen. Groetjes! Amsterdam, 14-9-202o, 7.45 uur … Amsterdamse tijd …

            Geliked door 1 persoon

          2. Acht etages boven elkaar, tegenover mij in de Reigersbergenstraat, krappe & gammele woninkjes, want het moet snel, sneller, nog vlugger en mag niks kosten, want tijd is geld … Houw op schei uit! Tante Friet, 14-9-2020, 7.50 uur …

            Geliked door 1 persoon

  7. Ik ben een sociale mensen-mens en géén hoer … , dat zit er psychologisch meteen in gekankerd bij die wijven. Had me portie zó wel gehad. Met mij moeten ze niet beginnen, want ik vergeet niks en ze krijgen hun eigen trekken van mij 100.000 keer erger thuis … Zitten ze stoïcijns, met een zonnebril op hun . . . , (…), treiter, voor zich uit te kijken en geven géén kick … * http://www.friedabblog.wordpress.com * Amsterdam, 14-9-2020

    Geliked door 1 persoon

  8. Nou dan heeft vrouwlief pech. Naaktslaper, dus geen ruime pyjama’s of zoiets. En voor op de bank bij de TV keurige nette kleding uiteraard….:) Wel vesten, voor spotten op Schiphol met ruimte voor apparatuur en notitieblok. Of voor een boswandeling waarbij een kompas en zakmes niet kunnen ontbreken…

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.