Ook sterren verouderen dus.

Onlangs zag ik een foto van een oude filmster, kan even niet op zijn naam komen.
En van BB en een andere Hollywoodster, hun namen bleven eveneens duister.
Af en toe komt je een vroegere beroemdheid onder ogen en dan kijk ik er van op dat ze nauwelijks te herkennen zijn. Eigenlijk helemaal niet, maar dat kan aan mezelf liggen.
Het troost me dat ook mooie mensen oud worden en waarschijnlijk kwalen krijgen.
In je gedachten zie je ze alleen als knapperds en dan blijken het gewone mensen te zijn. Als wij.
Ik weet het, het is oppervlakkig van me en het zal mijn afgunst geweest zijn maar zo zit ik nu eenmaal in elkaar.

Ik ben niet buitensporig ijdel en accepteer mijn leeftijd, maar een paar dingen zijn jammer.
Verlies van durf bijvoorbeeld. Ik was altijd onbesuisd, vloog trappen op en af, het vallen nam ik voor lief.  Nu durf ik amper te fietsen.  De oren zijn waardeloos. Leesbril. En meer van dat.
Tussen haakjes, het schiet me weer te binnen: de foto’s waren van Schwarzenegger,  Bardot en Julia Roberts, ik ben in goed gezelschap. Dat ik de namen nog terugvond…
Het is een overwinning.
Als oudje val ik mezelf nog mee.  (afkloppen)
==

56 gedachten over “Ook sterren verouderen dus.

  1. Ha daar heb ik een pps van de verouderde gezichten
    Ja tv en filmhelden krijgen ook rimpels en meestal niet op de goede plek van het lachen…
    Zoals wij…ben daar trots op
    Die lachrimpeltjes zitten op de goeie plek haha
    Groetjes

    Geliked door 1 persoon

  2. Niemand ontkomt eraan. Helaas 🥲 Dat vind ik wel wat triest want ik ben best ijdel. Toch zie ik bij ouder wordende mensen toch liever een rimpeltje dan zo’n strak opgetrokken en opgespoten gezicht. Dus ik doe er maar niks aan als het zover is want er is toch geen houden aan als de funderingen flink beginnen te verzakken. Die onzekerheid, voel ik ook al. Dat is sedert ik een bril draag en ook mijn evenwicht kreeg een flinke knauw doordat het soms niet goed zit met mijn kristallen in mijn evenwichtsorgaan. Dat spijt me ook. En zo begint het… De ouderdom begint met de overgang, die eigenlijk de ondergang moest heten.

    Geliked door 1 persoon

      1. Ik heb het gezien. Inderdaad zwaar miskend, vooral in Nederland. Ik vond de opvliegers nog te doen, maar het gemoed, de hartkloppingen en paniekaanvallen waren niet min. Gelukkig ben ik naar de menopauzekliniek in Gent doorverwezen. Daar nemen ze je tenminste serieus en hebben zeer goede natuurlijke hulpmiddelen die de klachten verlichten of zelfs wegnemen. Hoe zou een mens dat anders uithouden als je zo lang moet werken? Ik heb nog bij min 5 staan lesgeven in een zomerjurkje. Zo warm had ik het constant. En daarmee gepaard gaande grote benauwdheid en hartkloppingen die dus af en toe ontaardde in een heuse paniekaanval. Paniek om niets maar wel een vreselijk gevoel.

        Geliked door 1 persoon

  3. Ik dacht aan sterren in de ruimte, die verouderen ook.
    Ja, ook knappe mensen en slimme mensen worden ouder, het zou ze sieren daar ook aan te denken.
    Ouderdom komt met sluipende aftakeling, je lijstje komt me bekend voor.
    Met mij drie en zestigste heb ik er te veel, op is op zegt het lichaam.
    Alle lof dat je toch hun namen boven water weet te krijgen, puntje voor jou. Hans

    Geliked door 1 persoon

  4. Op oudejaarsavond zag ik Tom Jones op de BBC. Hij is tachtig en ziet er geweldig uit. Strakke kop! Maar in close up zag ik onder ogen een soort… ik kon niet goed op het woord komen, tot iemand in het gezelschap zei: Straks als hij thuis is doet hij de ritssluitinkjes open en rollen al zijn kloven en vouwen eruit. Iemand anders zei dan weer over Rolling Stone Keith Richards: Hij ziet er geen dág ouder dan honderd. Maar dit terzijde. Over voorzichtiger worden als je ouder bent. Dat heb ik ook. Op de fiets ja. Jongeren schichten zonder te kijken een drukke straat over, en ik sta en tuur en aarzel en pas als een aanstormende auto nog tenminste 3 kilometer verwijderd is waag ik de overtocht. En dat is natuurlijk ook heel verstandig als je afstanden en snelheid niet meer zo goed kunt inschatten. Gelukkig ben ik altijd meer een wandelaar dan een fietser geweest. 🙂

    Geliked door 1 persoon

  5. Na verloop van tijd maken we allemaal ons verval door. Alleen de kwaaltjes en probleem verschillen en ze beginnen bij de één eerder dan bij de ander.
    Ik had het gevoel dat ik door twee etages naar beneden zakte toen ik op mijn 46e de diagnose MS kreeg. Op zo’n moment schieten de meest vreselijke beelden over verlammingsverschijnselen door je heen. Dat is intussen ruim 16 jaar geleden. Behalve de ‘normale’ verouderingskwaaltjes (zonder leesbril kan ik ook niet meer) beginnen mijn onderdanen tijdens mijn fotokuiertjes steeds meer te protesteren. Maar ik loop nog steeds, en dat had ik 16 jaar geleden eerlijk gezegd niet verwacht. Kortom: ik probeer dagelijks mijn zegeningen te tellen, want het had ookl heel anders kunnen lopen. Carpe Diem!

    Geliked door 1 persoon

    1. Lijkt me een akelige boodschap dit te horen, je moet er mee leven, oefenen,hard. Je loopt, dat is al heel wat!
      Pluk de dag, mooie uitdrukking. Soms bitter: je moet wel. Zo ervoer echtgenoot het toen Parkinson hem plaagde.

      Geliked door 1 persoon

      1. Je echtgenoot had gelijk. Het komt nu eenmaal ongewild op je pad, je hebt het er de rest van je leven mee te doen. Dan kun je er maar beter het best van zien te maken, anders wordt het leven echt behoorlijk uitzichtloos, lijkt me. Fier voorwaarts dus maar weer! 🙂

        Geliked door 1 persoon

  6. Het verouderingsproces krijgen we allemaal mee te maken, de één wat meer dan de ander en ook de manier waarop verschilt…….. de meeste mensen willen oud worden, maar niet oud zijn.
    Koste wat kost er jong uit willen blijven zien werkt ook meestal niet…. onnatuurlijk strakgetrokken gezichten, een haarkleur die niet meer bij het gezicht past. Ik snap best dat mensen hun haar verven hoor, ik doe het zelf niet, maar ik snap heel goed dat anderen het wel doen en soms staat dat ook heel goed, maar een 90-jarige met gitzwart haar ziet er over het algemeen niet mooi uit, het klopt niet meer. Vooral voor mensen met heel donker haar komt er een tijd dat grijs of wit mooier is….of in elk geval een lichter kleurtje.
    Rimpels…… ach, de ene rimpel is de andere niet….. kraaienpootjes vind ik niet erg….de lijnen langs mijn kin wel een beetje….. dat doet mij denken aan een buikspreekpop.
    Voorzichtiger worden we denk ik ook allemaal…… de kans om iets te breken is groter, de genezing duurt vaak langer…… onbewust handelen we daarnaar.
    Ogen en oren worden minder….. ik mag nog niet mopperen dat ik nog bijna alles zonder bril lees. Zolang de gezondheid maar redelijk blijft, dat vind ik zelf al heel wat….. en vooral….. zolang ik maar niet dement word……. die aftakeling heb ik te vaak gezien. Het geheugen wat minder….. ach, dat hoort erbij, maar dement…. asjeblieft niet.

    Geliked door 1 persoon

    1. Rimpels vind ik niet het ergste, haarkleur ook niet al kleur ik ze wel bij. Wat je zegt, sommige hulpmiddelen staan lelijk.
      De stijfheid nekt me. Niet uit ijdelheid maar het niet uit de voeten kunnen, opletten bij ’n beetje gladheid…

      Like

      1. Dat is ook heel vervelend en juist door al te voorzichtig te zijn span je je spieren teveel aan. Het is best moeilijk om dat niet te doen…. als je soepel bent is dat geen punt, dan denk je daar niet eens over na……… maar als het al minder soepel is en je al eens wat gebroken hebt beweeg je je toch anders. Zelf heb ik gemerkt dat ik met lopen sneller moe wordt als ik mijn heupen niet laat ‘meewiegen’… ik moet daar echt bij nadenken, maar het helpt wel en ik denk dat ik daardoor ook een kleinere kans op vallen heb. Elke ochtend een beetje rekken en strekken en wat andere oefeningen……. het zij geen wondermiddelen, maar ik probeer het allemaal. Niks doen verstijft zeker.

        Geliked door 1 persoon

  7. Veelal is het handig om naar de ouders te kijken op het moment dat iemand, al dan niet bekend, nog jong is en glanst van de levenslust. Dan zie je vaak hoe in de toekomst die jeugdige er uit gaat zien. Oud worden is een mooi doel, ouder zijn soms iets minder. Wie sterke genen heeft houdt het ook gerimpeld lang vol, wie glad wil blijven moet veel doen aan onderhoud en soms aan reparatie. In mijn jeugd was ik ook nergens bang voor. Reed op motoren, in race-auto’s, vloog mee in stuntkisten, scheerde met heli’s laag over zee en deed de meest achterlijke dingen. Nu moet ik daar niet aan denken. Overzie meteen de risico’s. Ook bij ruzies. De leeftijd voorbij dat ik het fysieke gevecht aan zou hebben gekund. Ik was overigens niet zo’n knokker hoor…. Wordt je ouder verlies je ook aantrekkelijkheid. De mooie dames zien jouw schoonheid van binnen niet meer, bewonderen hooguit om kennis en kunde op gebied van verhalen vertellen. En dan gaat de glans er steeds meer vanaf. Tot er niks meer te poetsen valt….

    Geliked door 1 persoon

  8. Ja dat verlies van durf vooral, dat vind ik echt zo lastig. De fiets, vroeger heen en weer door de Zeeuws Vlaamse polder naar het werk. In weer en wind geen probleem. Op de keukentrap ramen zemen, een hoge trap aflopen, het lijken soms regelrechte levensgevaarlijke ondernemingen.

    Geliked door 1 persoon

  9. Toen ik nog klein was, maakte ik kennis met Terrence Hill… die ogen zei mijn moeder, daar verdrink je in… moet je hem nu eens opzoeken hoe hij er vandaag uit ziet, hahaha

    Het overkomt ons uiteindelijk allemaal, en ik heb het meeste respect voor hen, die het laten gaan ook, karakter, en niet naar de plastisch chirurg gaan…

    X

    Geliked door 1 persoon

      1. Ja precies dat, ik ken iemand die dat heeft, kan zelfs zeer gaan doen, maar toch durft ze het niet en neemt dit leed mee… ze is te bang dat er iets mis gaat in het gezicht rond het oog. In dit geval zou het dus zelfs dekkend zijn omdat ze er last van heeft.

        Geliked door 1 persoon

  10. Ja sterren van Hollywood kunnen wat van. Daar worden triest van. Mooi maken kunnen ook wel eens fout gaan. Hoefde voor mij niet. Ik hou me zo het is. Natuurlijk van eigen. DE mensen daar weer niet. Bah….

    Like

  11. Ik voel me nog goed op mijn bijna 61ste. Hopen dat het nog een tijdje zo blijft. Toch heb ik dingen opgegeven omdat ze me meer last dan plezier geven zoals de vechtsporten. Soms droom ik er nog over maar daar laat ik het bij. Een breuk loop je zo op, maar die krijg je niet meer of toch niet rap genezen op deze leeftijd.

    Geliked door 1 persoon

    1. Nee hoor, het is wat zelf ook voel. Ik dacht dat er ook afgunst bijzat, wat mij betreft tenminste ☻☻
      Je weet wat ze zeggen: geen beter vermaak dan leedvermaak. Niet sympathiek maar iedereen herkent het.

      Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.