Over boeken

Er zijn boeken die je nooit vergeet.
Er zijn er ook die je herleest alsof het een nieuw exemplaar is, je hebt de complete inhoud vergeten. Te vlug gelezen of de helft overgeslagen.
Daar tussenin staan de ‘o ja’s‘, zodra je ze open slaat herinner je je het weer, of  je herkent gaandeweg het verhaal.
De laatste categorie komt  het meeste voor. Waar het aan ligt weet ik niet. Het zijn niet allemaal slechte boeken, integendeel, er zijn heel goede bij.
Zouden het de onderwerpen zijn waar je op uitgekeken raakt? Ik weet nog dat ik na ettelijke Arendsogen mijn broer verzocht op een ander genre over te stappen, ik werd die brave Bob Stanhope met zijn edele Indiaan spuugzat.
Zo verging het me ook met de Tweede Wereldoorlog, Holocaust, Emancipatie, James Bond, Midden-Oosten, Gezondheid en aanverwanten, Huwelijksgeluk en heel veel andere items die weliswaar erg belangrijk zijn maar waar je niet teveel van moet lezen. Wanneer je jezelf overvoert gaat het eten je tegenstaan.
Een andere mogelijkheid is een gebrekkig geheugen. Wie weet mankeert er het een en ander aan of ben ik kort van boekenmemorie.  Misschien bestaat er een te klein onthoudreservoir, zoiets weet je zelf niet en naar een neuroloog ga je niet want god weet wat die ontdekt wat je juist niet wil weten.
Het is geen punt waar ik wakker van lig. Ik vraag het me alleen maar af.
11 gedachtes over “Over boeken

  1. Ik heb alle boeken van Harlan Coben, maar ik heb er een paar diagonaal gelezen. Mijn bedenking was dat ik even een indigestie had.

    Een poos laten liggen, dan zal het wel weer gaan.

    Ondertussen zijn er wel andere die ik lees. Maar ik lees geen zoete romans, daar gaan mijn tanden van plakken.

    Liked by 1 persoon

  2. Ik hou van heel veel genres, maar vooral goede detectives en andere spannende boeken blijf ik heerlijk vinden. Veel ervan kan ik vaker lezen omdat ik niet alles meer weet, wel tijdens het lezen herinner ik mij weer dingen, maar als het lekker ingewikkeld is dan weet ik echt niet meer wie de dader is e.d. Soms vind ik het leuk om te herlezen als een soort herinneringen ophalen, zoals ik een foto-album meerdere keren bekijk. Er zijn ook boeken die gewoon niet kunnen boeien….. best mogelijk dat ik moet doorbijten…. maar als ik er na een paar hoofdstukken nog niet lekker inzit dan leg ik het weg. Een enkele keer gaat het wel als ik het later weer eens oppak.

    Liked by 1 persoon

      1. Spionage is wel spannend, maar heeft niet meer voorkeur…. ik lees ze wel en vaak met plezier, maar de detective ligt mij beter. Veel mensen raken bij Agatha Christie ook de draad kwijt…. ik vind ze heerlijk om te lezen, hoewel mij wel steeds meer opvalt dat ze in een tijd geschreven zijn dat er over veel dingen nog heel anders gedacht wordt, veel vooroordelen die nu niet meer kunnen…. maar het verhaal is er niet minder om.

        Liked by 1 persoon

  3. Ik hou van boeken die volstaan van mooie zinnen en hersenspinsels. Dingen die herkenbaar zijn voor mij. Zo van ‘aha’ zo voel ik het ook… Soms ook niet herkenbaar. Zo van ‘aha, zo heb ik het nog niet bekeken’ Het laatste mooie boek dat ik las was ‘Gij nu’ van Griet Op de Beek. Vol korte verhalen. Vaak met wrede ondertoon. Maar wat is die goe-oed!

    Liked by 1 persoon

  4. Een goede schrijfster, ik ken haar.
    Mooi als ik situaties herken maar het hoeft niet per se. Bijzondere gedachtegangen van afwijkende personages intrigeren me al krijg ik wel eens kippenvel.☻

    Like

  5. Ik ben een boekverslinder. Vaak non-fictie, maar heb er ook daarvan heel wat verwerkt tot geestelijk pulp. Van strip tot dikke romans, van erotiek tot spanning, van thriller tot historisch. Alles kwam en komt voorbij. Nu lees ik twee boeken door elkaar heen, en in bed weer wat anders. Zou het daardoor komen dat ik meestal daarna slaap als een os? Vast.!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

