Fietsmisère

Nou moe.
Kom ik met een lekke band bij de fietsenboer, zegt ‘ie:  Ah, nieuw bandje. Is vanmiddag klaar mevrouw.
– Nieuw bandje?? Hij hoeft alleen geplakt te worden.
Doen we nooit meer,  we leggen er standaard een nieuwe band om.
– Deze zit er niet eens zo lang op.  Omdat het een elektrische is?
Bij alle fietsen; buitenband ook effe nakijken?
– Nee laat maar, die is nog goed.
Nouhou, eigenlijk….
– Neenee, niet doen. Ik gebruik hem toch  haast nooit.

Van anderen hoorde ik dat dit gewoon was.
Bij google las ik dat het inderdaad vaak voorkomt.  Toch niet overal, vanaf ca € 8 wordt op diverse plaatsen nog geplakt; wellicht scheelt het in prijs of je bij een keten of een particuliere fietsenmaker bent.
Ik stond er van te kijken dat ik zo achterliep.

Voorheen deed mijn man dit zelf, fiets aan de haken, plakken, zo gebeurd; alleen de elektrische karretjes waren wat lastiger.
Nu werd ik geacht dit zelf te doen maar ja, ik ben het verleerd.  Door echtgenoot’s ijver zakte mijn emancipatiepeil en daarmee de handigheid en ik was toch al zo links.
Enfin, de fietsenboer vaart er wel bij.
De kosten vielen me mee:  € 17,90 waarvan 10 euro voor de werkzaamheden.  Vertaling: het was in een vloek en een zucht gedaan.
Had ik dat vak ook maar geleerd.