Herinnering bij de wijn

alcoholwine-3180220__340
Op een zelfbedieningspartijtje trof ik eens een vrouw bij de flessen die haar glas elke keer boordevol schonk, ze nam steeds een paar slokjes voor ze naar haar stoel liep om morsen te voorkomen.
Ze zag me kijken en knipoogde: ‘doe ik altijd, heb ik telkens een slokje extra.’
Ik was overdonderd door haar lepe blik en herinner me dat ik dacht: wat raar.
Aan alcoholisme dacht ik niet, dat besefte ik pas later.
Het beeld van die vrouw met de knipoog is me altijd bijgebleven.
Waar een mens al niet aan denkt op de late avond.
=

26 gedachten over “Herinnering bij de wijn

  1. Dit zijn het soort dingen die je bijblijven, inderdaad. Een blik, een stem, een zinnetje in het voorbijgaan. ‘Hoe was de voorstelling?’ ‘Ja, leuk. Maar er was een vent, op de derde rij, die zat zo ontzettend in zijn neus te wrotten! Ik zie hem nog bezig.’ En dat je dat de rest van je leven niet meer vergeet. Net als de blik van die vrouw. De menselijke geest is een rare kostganger.

    Geliked door 1 persoon

  2. Ik herken de ware alcoholisten al snel. En ook hun maniertjes om dat te verbloemen dan wel in eigen wetten vast te leggen als acceptabel. Heb er te veel mee te maken gehad vroeger en in werksituaties. Abject gedrag….

    Geliked door 1 persoon

  3. Ja, ik herken dat ook wel, Bertie. Er schiet mij zeker later op de avond ook wel eens een herinnering te binnen, waarvan ik geen idee heb waar hij op dat moment vandaan komt. Misschien is het de muziek die je op dat moment hoort, of iets wat je leest of ziet op tv. Peter heeft gelijk met zijn slotzin.

    Geliked door 1 persoon

  4. Soms komen momenten steeds weer terug in je hoofd….. herinneringen waar je eigenlijk helemaal geen behoefte aan hebt.
    Wie weet hoeveel ze al ophad….. ik hoop dat het een gelegenheidsdrinkster was en dat dit geen gewoonte was…. want dan gaat het inderdaad niet goed!

    Geliked door 1 persoon

  5. Zo herinner ik mij een vrouw tijdens mijn vakantiejob in een taverne. Ze zat altijd cola te drinken. Ze fluisterde in mijn oor ‘ je weet wat er in moet hè.’ We moesten altijd een grote jenever in haar cola gieten. En iedereen dacht dat de dame braafjes colaatjes zat te drinken…

    Geliked door 1 persoon

  6. Een juiste overdenking, die wel klopt.
    Zo hoorde ik iemand altijd roepen ik drink heel matig, maar twee glazen per dag leeg.
    Toe ik de glazen zag wist ik genoeg, a grote glazen en inderdaad, hij vulde ze altijd bij. Hans

    Geliked door 1 persoon

  7. Vaak kunnen de mensen afblijven. Wij drinken geen drank. Maar verhaal klopt wel wat je zegt. Vaak denken als leeg zijn. Dan maar vullen. Ja toch……. Het ligt hoe ook grote van glazen denk ik. IK heb ze geen ervaring ermee. Ik zie wel eens op tv…

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.