Vierseizoensmaand


Ja, we weten het van april (en maart) dat hij minstens zo dwars is als een onwillig tiener.
Ze leren het nooit, klunzen jaar in jaar uit met twijfel: wat zal ik nou eens doen, laten regenen of sneeuwen of hagelen en welke maat hagelstenen?  Of toch maar zon?
Soms weten ze niet wat te kiezen en doen alles, dan krijg je die grillige dagen en als het mogelijk was zouden ze er een poolwind en tropische natte moesson tussen stoppen. Trouwens, wie zegt dat het nooit zal gebeuren? Het klimaat sleutelt zelf  doorlopend aan zijn hoedanigheid en blijft geen eeuw stabiel.
Enfin, we hadden het over april (en maart ).
Het is ook mogelijk dat april niet zozeer een klungel is, hij zou ook eigenwijs kunnen zijn.
Onwillig.
Beetje simpel wellicht.
Vandaag bijvoorbeeld kon hij niet eens zijn water ophouden en dat op zijn leeftijd, tistogwat.
Deze maanden zijn eigenlijk zielig. Alle andere tien hebben vaste kenmerken, zij zitten er tussen in als de middelste kinderen in een gezin, die hebben ook altijd voorbeelden boven en onder hen waar ze nooit op lijken.
Maar ja, we doen er niets tegen.

Het is stil.
Regendruppels tikken nog steeds op de koepel boven me.
Rustgevend geluidje.
Kijk,  toch nog wat goeds gevonden aan april. Voor dit ogenblik.
==

40 gedachten over “Vierseizoensmaand

  1. De schuld van Wobke….. hij stond van de week in een hagelbui te vertellen dat Den Haag moest afkoelen….. daar raakt het weer van in de war want het was er al hard mee bezig.
    April is een meisjesnaam…. zo zou ik mijn dochter nooit noemen, dat is vragen om moeilijkheden.

    Geliked door 1 persoon

          1. Ik train me ook niet suf op dat ding hoor. Alleen met dat vochtige en kille weer van de laatste tijd wandel ik eigenlijk wat te weinig, en dan is af en toe even een halfuurtje ‘fietsen’ wel goed. Anders heb ik straks weer geen kracht in mijn benen om weer wat te kunnen wandelen, dat is ook geen aanlokkelijk perspectief.

            Geliked door 1 persoon

  2. Hier in het noorden was het vandaag eigenlijk best aardig weer. Als je de sneeuwpoppen en de strooiwagens wegdacht leek het zelfs een beetje op… nee, niet op lente. En toch. Ik zag een meerkoet bezig met iets dat op een nest leek. In een nog kale boom zong een vogel zijn verleidingslied. Uit een huis kwam de lach van een meisje dat die vogel misschien gehoord heeft en op een idee werd gebracht. Toch wel.

    Geliked door 1 persoon

    1. Niet gek, een lachend meisje! Dan is er nog niets verloren. 🙂
      Alleen de plantjes heb ik een paar keer even bekeken, ik moet ze aan het groeien houden.
      Paraplu op, het regende constant.

      Geliked door 1 persoon

  3. Lente en herfst als seizoen zijn praktisch gelijk, alleen bij de ene sterft alles af, maar kan het ook nog warm zijn, de Indian summer, en in de lente kan het gewoon nog sneeuwen maar komt toch de natuur opnieuw tot leven. Alleen de zomer en winter zouden in deze contreien kenmerkend horen te zijn. En zelfs dan, natte zomers, droge winters.

    X

    Geliked door 1 persoon

  4. Het afkoelen van het klimaat op het Noordelijk Halfrond en het uitblijven van grote bosbranden na extreme droogte op het Zuidelijk hebben maar een oorzaak; El Nina. De golfstroom die eens in de zoveel jaar van richting verandert en daarmee het klimaat beinvloedt. Gevolg nu is dat met name de Noordelijk Atlantische Oceaan 1 graad kouder is dan normaal gemiddeld het geval is. En depressies boven koud zeewater brengen winterse buiten. Het Poolijs op de Noordelijke kern van onze draaias neemt in omvang toe, de koude in Siberie bereikt extreme diepten. Kan volgend jaar weer anders zijn, maar het zet wel alle alarmklokken van de milieubeweging weer even stil. Men noemt die een incident, maar de El Nina/Nino effecten treden eens in de zeven jaar op. Kortom, die kou en regen van nu koesteren we wellicht volgend jaar weer extra. Vorig jaar op deze data was het prachtig voorjaarsweer. IK keek even terug in de agenda….

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.