Toen we verbouwden. Semi auto-bio.

Eerst de tussenmuur afbreken.  Dat kon ik zelf maar stond al gauw in dubio, telkens na een paar meter een kruiwagen puin wegbrengen of eerst de muur aan gort slaan? Ik besloot tot het eerste.
Broer A liep binnen: eerst de hele muur eruit slaan, dan pas opruimen, dat is de beste manier. Ik haalde de schouders op en ging mijn eigen gang.
Broer B kwam ook kijken: heel goed, de rotzooi direct wegwerken.
Keukenvloer moest eruit maar wat een pech, de kangoo was er niet. Uitgeleend.
Zus C hoorde ervan en kwam ons de les lezen: had je nooit moeten doen, nu moet je met de beitel.… enzovoorts.
Man haalde de schouders op en ging met hamer en beitel aan de slag.
Broer D hoorde er ook van en verscheen met goede raad: huur een breekhamer , kost niet veel en…  Tja.
Daarna betonstorten, dat  was niet moeilijk maar wederom een goede raad.
Zus E liet weten dat we restbeton on-mid-del-lijk dienden op te ruimen ivm uitharden en dan werd het een zootje.
We  haalden de schouders maar weer op en zetten de molen aan.

Zo maakten we de klus af, dankzij of ondanks de adviezen tot er geverfd en behangen werd.
Je raadt het  natuurlijk.
mooi kleurtje maar past dat wel bij…- weet je waar ze veel keus hebben in behang?- nee joh, ga naar…-  ik zou dat plafond heel anders doen- verkeerde kwast!!- ieee, heb JIJ dat uitgekozen??- enzovoorts.
Tenslotte waren we klaar en besloten een biertje te pakken op onze nieuwe kamer, romantische gedachten, samen gewerkt aan eigen huis. Dat soort dingen.
Toen kwam zus F binnenvallen met haar vrijer. ‘Biertje? Gezellig, wij doen mee, heb je er genoeg?’
We wezen slechts naar de koelkast,  hadden geen schouders meer over.
==

30 gedachten over “Toen we verbouwden. Semi auto-bio.

  1. Iedereen weet het altijd beter…… als mensen er verstand van hebben en het belangrijke adviezen zijn kan ik het wel hebben, maar ze moeten zich niet bemoeien met kleuren e.d. ,,,, daar kan ik echt niet tegen. Mijn schoonvader deed dat altijd…. als ik iets mooi vind begon hij: “Dat zeg je nou wel, maar dit is veel mooier”….. daar werd ik zo dwars van dat zelfs als ik zijn keuze mooi vond ik het toch afwees. En als ik iets mooi vond hoefde het nog niet eens mijn keuze te worden, daar heb ik meer tijd voor nodig. Maar nee, hij was de enige die het wist, want hij was schilder geweest….. en dus smeerde hij ouderwetse witsel op mijn met latex geverfde plafond….. het brokkelde al snel af in de keuken…. in de kamer niet, maar dat is één geheel….. ik durf er niet met wat anders overheen te gaan, bang dat het alsnog naar beneden komt. Alles afschrapen zie ik niet zitten…. dus laat maar! Met dank aan mijn schoonpapa met wie ik toch al niet overweg kon. En het is zo eenvoudig te controleren of er latex op zit.
    Dus zelfs met vaklui moet je nog uitkijken. Met een beetje logisch nadenken kom je een heel eind en iedereen heeft zijn eigen manier van werken!

    Geliked door 1 persoon

  2. Je kan ook teveel adviezen krijgen. En die krijg je in een grote familie. Dat levert vaak verwarring op. Daarom heb ik op een gegeven moment ook besloten om mijn eigen koers te volgen en er mij niets van aan te trekken. Dan krijg je ook wel weer een stempel, maar ook dat kan me niet meer schelen.

    Geliked door 1 persoon

  3. Ach ja, tijdens klussen komen en krijg je ongevraagd adviezen.
    Met staat erbij en kijkt naar je inspanning, maar weinige voelen zich geroepen daadwerkelijk een bijdrage te leveren door een handje uit te steken.
    Ja, als er iets is te halen laat men zelf nog liever dat jij dan de handjes laat wapperen.
    Schrijf uit ervaring bij het slopen van een schuur. Hans

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.