Voorjaarszon

Op de heenweg naar de bibliotheek was het bewolkt en kil, ik trok de rits van mijn jack hoog op.
Nadat ik mijn boeken had verzameld sloeg ik de kraag weer op en stapte naar buiten. Verrast bleef ik staan in de zon die onverwachts was doorgebroken. In een half uurtje was het bijna zomers geworden.
Fantastisch, de rits kon weer los, ik wandelde met plezier verder, naar een miniparkje  waar een bankje stond en bomen, weliswaar nog kaal, toch een fijne plek.
Ik zat en keek en voelde genietend de warme stralen op mijn voeten, gras en plantjes zongen, vogeltjes zoemden  en een paar bijen groeiden er op los.
Na een poosje werd ik moe, beetje duizelig ook, ik liep naar huis,  onderweg bedenkend dat er iets vreemd was aan mijn waarnemingen. Vogeltjes groeien immers, en bijen zingen. Ja toch? Maar er was meer. Zou ik carano hebben? Speelden vreemde verhalen me parten?
Thuis zette ik me op de bank met een paracetamol, mocht ik ziek zijn, zou het zo wel overgaan.
En dat deed het.
Ik werd helder en helderder. Voor de zekerheid even naar buiten en controleerde:  alles klopte. Groene planten, fluitende vogels en een zoemende mug.  Warmte op mijn gezicht.
Er viel maar één conclusie te trekken:
het was een aprilzonnetjessteek.
==

Categorieën: zon

29 gedachten over “Voorjaarszon

  1. April doet met je wat hij wil!
    Het is nogal wisselend de laatste tijd, het is steeds een verrassing welke jas ik aan moet.
    Maar als het aprilzonnetje schijnt moet je dus uitkijken voor steken!

    Geliked door 1 persoon

  2. Het is wat. Eerst liep ik te rillen in een stortbui, daarna te puffen in de zon. Je weet niet eens wat je ’s morgens moet aantrekken.

    Maar geestverruimend ervoer ik het niet. Gelukkig viel alles terug in de plooi.

    Geliked door 1 persoon

  3. Pas maar op, voor je het weet loop je daar vandaag ook weer tegenaan. Want ook nu lijkt het weer een aangenaam warme dag te worden.
    Gisteren heb ik voor het eerst dit jaar de korte broek aan gehad in de tuin, en ik trek hem zo meteen weer aan. Het kan nu nog even. Vanaf morgen is het in ieder geval tot eind april niet veel warmer dan een graad of tien, vrees ik. ;-(

    Geliked door 1 persoon

  4. Heerlijk dat voorjaarszonnetje in combinatie met de geuren en geluiden (uiteraard mooie en fijne) . Ik vraag me wel eens af waar het woord steek in combinatie met de zon vandaan komt????
    Is toch meer straling of …

    Geliked door 1 persoon

  5. ik ben van plan deze week bloemetjes te gaan kopen voor de tuin want als ik op blijvend lekker weer moet wachten duurt het mij te lang. En dan hoop ik dat we met het lange hemelvaartsweekend heerlijk buiten kunnen zitten, genietend van zon, bloemen, bijen, vlinders en alles wat bij lente hoort.

    Geliked door 1 persoon

  6. Hier waaiden vlagen grijze en zeer kille mist voor de zon. Daarna verscheen ze weer, kwam de mist weer, enz… Vreemde gewaarwording. Ik draag mijn winterjas boven mijn badpak om mij constant vlot aan te passen.

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.