Ook niet met snailmail; elk wervend tijdschrift voorzie ik van de woorden ‘RETOUR AFZENDER’ en stop het terug in de brievenbus.
Soms sluipt er een blad tussendoor zoals afgelopen week. Een modeblad lag op de oudpapierstapel, natuurlijk nam ik het mee naar de luie stoel om het uitgebreid te bekijken.
Er stond veel in.
Sjonge, dacht ik na wat geblader, die trui en dat stel laarsje zouden precies bij elkaar passen en als ik deze broek erbij neem en het afmaak met dat ene lingerie-setje heb ik iets leuks voor een redelijke prijs. Eerst verder zoeken.
Het schoenenaanbod was niets bijzonders maar ik ben er gek op (niet zo erg als Imelda). Geïnteresseerd bekeek ik ze, twijfelend en watertandend tegelijk. Rekenend, eerst laarsjes kopen en nog schoenen erbij… hoewel, een reservepaar is nooit weg. Toch maar doen? Waarom eigenlijk niet, zoveel koop ik niet voor mezelf. Dus, Bertus?
Koffiepauze om denktijd te nemen.
Inwendig steigerde ik. Dit is nu precies waarop postorderreclame inspeelt, te langdurig verleidelijke voorbeelden bekijken en overstag gaan. Dan begrijp je weer waardoor veel mensen zoveel overbodige spullen hebben. Het deed me denken aan de dikke catalogus van Wehkamp, hoe verlekkerd men daarmee op de bank kroop alsof het een goed boek was. Zo werd het door velen beschouwd en letterlijk was het dat ook.
Ik bestelde niets en gooide het blad weer weg.
Noem het Hollandse benauwdheid, Brabantse zeikerigheid of hoe dan ook, ik kon het niet opbrengen iets te kopen wat ik niet nodig had. De broek en trui hoefde ik evenmin, van lingerie heb ik een kast vol. Het voegde niets toe aan sfeer, blijdschap of geluk.
Het heeft niets met armoe te maken, ook niet met gierigheid, allerminst met potten.
Maar alles met nuchterheid. Ik zou geen andere reden weten.
–
Dingen die een maat hebben, wil ik eerst passen. Alle reclame wordt geweerd. Nieuwsbrieven afgemeld.
Als ik wat nodig heb zal ik het wel zoeken.
LikeGeliked door 1 persoon
Dat telt ook mee. Maar die blaadjes zijn echt heel erg verlokkend.
LikeLike
Soms zoek ik wel eens wat leuks uit….. niet te duur……. laat het even rusten….. en bestel het toch maar niet 😀 ….. heel herkenbaar dus!
LikeGeliked door 1 persoon
Op dezelfde manier dus. De boekjes heb ik liever niet, je kijkt er teveel in ☺
LikeLike
Ik koop regelmatig via internet, maar toch ook eerst overwegen of ik het wel nodig heb. Meestal is het antwoord ‘neen.’
Ik maak werk van het ontspullen, maar dat is natuurlijk dweilen met de kraan open als je steeds blijft kopen.
LikeGeliked door 1 persoon
Dat doe ik ook, dan zoek ik op google naar de juiste winkel of artikel.
Bij de bestelling weiger ik meteen de nieuwsbrieven, voor je het weet zit de inbox vol.
LikeGeliked door 1 persoon
Ik ook, want ik houd ook mijn mailbox altijd ZEN. Alle rommel gaat er meteen uit. 90% dus.
LikeGeliked door 1 persoon
Mijn zoon besteld meestal op bol.com en is er tevreden over. Soms vraag ik hem iets voor me te bestellen en ook ik ben steeds tevreden. In een echte winkel kan men zich ook laten verleiden om nutteloze of onnodige spullen te kopen. Het verstand gebruiken is hier mijn enige raad.
LikeGeliked door 1 persoon
De verleiding zit hem vooral in folders, op papier en digitaal. Die open je steeds weer om te bekijken.
LikeGeliked door 1 persoon
Gelukkig heeft je nuchterheid het gewonnen van de hebzucht van de postorderreclame. Hans
LikeGeliked door 1 persoon
Beetje hebzuchtig mogen we wel zijn, af en toe. Niet te vaak ☻
LikeLike
Even bij de plaatjes wegdromen is ook prima, toch?
LikeGeliked door 1 persoon
Zeker. Maar niet te lang, dan ga je jezelf zien in een kledingstuk, met een meubel, op een vakantie. Daarna bekijk je de prijzen en vindt ze niet te hoog, enzovoorts.
Zo gevaarlijk werkt het bij mij. ☻
LikeLike
Kleding wil ik sowieso passen, dus daarom bestel ik dat niet. Ik ben ervan overtuigd dat ik natuurlijk de verkeerde maat koop en dan moet je terugsturen en dan heb je dat gedoe weer.
LikeLike