half december-begin januari.

donkerfull-moon-1809630__340Hoe korter de dag hoe minder ik lach
hoe meer ik gaap
en slaap
suffend aan’t lopen de ogen half open
en soms bijna dicht
waardeloos zicht
zo kom ik de donkerte door
leef he-le-maal nergens voor.
Nu lengen de dagen
niets meer te klagen
de wereld is weer te verdragen.
===
Het donker  is me een gruwel.
Ik wen er nooit aan.

40 gedachten over “half december-begin januari.

  1. Het was vandaag een rare dag. De lucht, kweenie, die leek wel, ja hoe noem je dat…. blauw? En er was een vreemd warm geel licht, een grote lamp ergens. Ik zal eens googelen. Toch grappig hoe snel je merkt dat de dagen lengen! Ik heb geen hekel aan het donker, maar weer meer licht is welkom.

    Geliked door 2 people

  2. Ik vind het nooit zo erg, hoewel ik met die sombere regenachtige dagen het ook wel zat werd….. die regen was zoooo koud, het voelde als hagel.
    Maar vandaag een heel zonnige dag…. heerlijk! Wel koud, maar dat is lekker koud. En het is duidelijk al wat langer licht. Goed geregeld hier…. net als ik het toch wel erg donker vind worden gaan de dagen weer langer worden.

    Geliked door 1 persoon

  3. Met het donker van de avond en de nacht heb ik geen probleem. Wat ik wel heel vervelend vind, zijn de dagen waarop er een dik grijs wolkendek hangt en het nauwelijks echt licht wordt in huis. Afgelopen weekend was het ook van dat weer. Maar gelukkig scheen dinsdag ineens de zon weer volop.

    Geliked door 1 persoon

      1. Ja, ik herken dat wel. Ik voel op op zo’n zonnige dag vaak een stuk fitter en vrolijker dan op die donkere druilerige dagen. Een jaar of 15 geleden heb ik eens een lichttherapie geprobeerd, maar dat substituut maakte voor mij geen verschil.
        Afijn, ik heb de afgelopen dagen lekker bijgetankt, hopelijk is dat jou ook wat gelukt.

        Geliked door 1 persoon

      1. Juist gisteren de klok die de lampen buiten bedient weer even wat anders ingesteld…geeft me direct het gevoel dat de lente bijna in beeld komt. Net als de sneeuwklokjes die voorzichtig de kopjes boven het maaiveld uitsteken in het bos waar we gisteren even wandelden…

        Geliked door 1 persoon

  4. Toen ik nog werkte voelde ik me soms net een mol in de donkere dagen van januari, met donker van huis, met donker thuis. Mijn huiskamer zag ik alleen in het weekend bij daglicht

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.