Wie wint, bos of hei?

bos en hei heather-blossoms-4411842__340
Tot ongeveer 2012 liepen of fietsten we vaak over een strook grond  tussen bos en hei, in onze omgeving.
Een zanderig stuk met pollen heide, taai gras en naaldbomen door elkaar.
We vroegen ons dan af: overwoekert de hei het bos? Of is het andersom?
Niemand die we het vroegen wist het.
Een boswachter antwoordde dat beiden elkaar in evenwicht hielden, na veel eeeh’s en geweifel, hij wist het dus ook niet.
Al piekerend besloten we dat vooral het zand won, het leek er elk jaar droger te worden en de strook breder al kan het intussen veranderd zijn.
Eerder stelde ik de vraag in een vorige weblog,  daar werd ik niet wijzer.
Misschien nu wel, wat een opluchting zou dat zijn. 😁

Geen halszaak, ik ben alleen nieuwsgierig maar kan het niet vinden in boek of site.
Moet ik dat echt weten? En waarom?
Goeie vraag, dat weet ik niet.
===