Sausies 

Bij pinda’s denk ik wel eens terug aan die naam, sausies
Zo noemde mijn moeder ze.  Iets met indië, zei ze.
De tweede verklaring had betrekking op de West.
De naam heb ik nooit meer ergens gehoord en gelezen.
Wie ik het vraag, kijkt me vreemd aan, een enkel oudje herinnert zich nog iets van de VOC.
Het is niet belangrijk, het verbaasde me alleen, als kind zal ik gedacht hebben dat iedereen dit wist. Zoals je bijna alles aannam wat je thuis hoorde.
Nog een geluk dat je niet alle sprookjes voor waar aannam maar dat is een ander onderwerp.
pindapeanuts-1113__340
Pinda’s of sausies,  het was een traktatie. Kranten op tafel en pellen maar. Alles knarste en kraakte oorverdovend, we smulden ervan.
Niet iedereen. Ik ken mensen die ze niet aten vanwege het ongedierte wat zich zou bevinden in dit gewas en misschien was dat ook wel zo. Het zei ons niets, tegen de tijd dat ze op onze tafel kwamen was elk roofinsect morsdood en vergaan want we zagen er nooit een. Niemand weet hoeveel we er ongeweten binnen kregen.
Net zoiets als de weerzin tegen laaggroeiend fruit en rabarber, daarop plasten alle honden. Zeiden ze.
Maar ook dat is een ander verhaal.
Ik wilde alleen maar vertellen over pinda’s die we sausies noemden
==
ps
Achteraf herinner ik me dat ik hierover eerder blogde. Heel lang geleden.
Hindert niet, we vergeten bijna alles.
=

35 gedachten over “Sausies 

  1. ja we vergeten veel , is misschien maar beter ook 😁
    ik ben dol op pindasaus , zoveel lekkerder en volgens mij ook gezonder dan mayonaise
    al begin ik nu toch te twijfelen 🙂

    Geliked door 1 persoon

  2. Zo noemde mijn opa ze ook….. Volgens mij komt die naam van Curaçao…. Curasaussies dus. Ik moest er wel even heel diep voor nadenken en graven in mijn geheugen, want ik was het vergeten.
    Gezellig vroeger pinda’s pellen. Gezouten vind ik minder lekker. Maar wel pindakaas, pindasaus en pindasoep en allerlei borrelnootjes met pinda erin. Officieel geen noot, maar wel met eigenschappen van noten.

    Geliked door 1 persoon

    1. Volgens Moe was het gebaseerd op het leger dat in de oost vocht. Curacausies klinkt mij in de oren als een makkelijke afkorting. Wie het zeker weet mag het zeggen. 🙂

      Like

  3. Mooie herinnering. Ik had niet eerder van sausies in de betekenis van pinda’s gehoord. (Wel zoals Amsterdamse kennissen de flesjes Calvé noemden wanneer ze aan het fonduen waren.) Maar het klopt, wat je van thuis kent neem je als kind voor universeel aan. Heel raar vond ik het toen ik leerde dat je macaroni ook met ham en kaas kon eten in plaats van met boterhamworst en tomatenpuree. 🙂

    Geliked door 1 persoon

      1. Als kind was ik een slechte eter, maar was gek op macaroni (met balletjes gehakt, stukjes omelet, gebakken uitjes). Ik logeerde bij een oom en tante en tante beloofde de volgende dag macaroni te eten.
        Ze was verbaasd dat ik bijna niks nam, ze had het toch zo lekker klaasgemaakt met boter en suiker!

        Geliked door 2 people

          1. Ik ken ook niemand anders die dat deed….. ik vond het vreselijk. Indische macaroni vind ik wel lekker….. macaroni maken zoals je het lekker vindt, mengen met een paar geklutste eieren, in een taart- of cakevorm even in de over en dan in puntjes of blokjes snijden. Kan warm en koud gegeten worden, ook als borrelhapje. (heeft overigens niks met Indië te maken volgens mij)

            Geliked door 1 persoon

  4. Wij aten ze niet. Het was niet ingeburgerd. Apennootjes noemde mijn moeder ze. En al lust ik ze nu wel, het pelwerk is er mij te veel aan.

    Pindasaus, pindaboter, pindakaas, … ik laat het aan mij voorbijgaan. Het beste bewijs dat een kind moet leren eten, maar ik mis het niet.

    Spaghetti met ballekes en bruine suiker dat ken ik wel, maar dat is al heel lang geleden.

    Geliked door 1 persoon

  5. Mijn vriendin met Indische roots kent het woord ook niet. Het rijgen van een pindaketting voor de vogels in de winter, dat deden we met z´n allen, op saaie winterdagen. Altijd een feest zeker als we stiekem gingen snoepen 🙂 rotzooi gaf het wel op moeders mooie tafelkleed

    Geliked door 1 persoon

    1. Ik geloof dat het eerder slaat op de Nederlandse soldaten die toendertijd daar waren. Die zouden het woord meegebracht hebben naar Nederland.
      Voor de vogels is het leuk, die zijn er dol op en malen niet om troep. 🙂

      Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.