Denkend aan Holland

zie ik brede partijen
traag door oneindig
formatieland gaan,
rijen
ondenkbaar
ijle bezwaren
als hoge obstakels
in vetes ontstaan;
en in  langdurige
weken verzonken
de verschillen,
verspreid door’t kwartet,
voorkeuren, twisten,
beknotte wensen,
grondwet, ontkenning,
in luidruchtig verband.
De lucht hangt er dik,
te snijden, naargeestig
in diverse foutkleur’ge
woorden gesmoord
en door alle bewoners
wordt de stem der politici
met hun eeuwige traagheid
gevreesd en gehoord

Bertie Bertjens ©
april 2024
==

Oorspronkelijke tekst vind je  HIER

20 gedachten over “Denkend aan Holland

  1. Rijmen en dichten zonder daarvoor je eigen voorkeurhemd op te lichten…. Ik kijk met verbazing naar het proces. Partijen die wonnen, de wens van het volk in merendeel achter zich weten, onderling rollebollen, de maat nemen, teveel luisteren naar de kritiek van verliezers en lijden onder het haatverhaal in de gekleurde media. Het volk snakt naar oplossingen, de wereld staat deels in brand, er is dus maar een ding dat telt, reikt elkaar de hand…

    Geliked door 2 people

  2. Dank voor de reacties.
    Dit gedicht wordt vaak gebruikt om eigen ideeën te verwoorden, ik deed het zelf al eerder.
    Deze keer over de formatie. Een nieuw kabinet moet worden gevormd.
    Aan de onderhandelingen erger ik me groen en geel, aan wie en wat laat ik in het midden. Liever zou ik er om lachen maar dat lukt niet erg.

    Geliked door 1 persoon

  3. Het originele gedicht ken ik uit mijn hoofd en je bent dicht bij de tekst en het metrum gebleven, terwijl het over totaal iets anders gaat. Heel knap van je!

    Geliked door 1 persoon

  4. geweldig hoe jij het schitterende gedicht van Marsman hebt getransformeerd in een treffende scherpe analyse van de eeuwigdurende (zo lijkt het ) vorming van een kabinet

    wanneer waneer komen er toch eindelijk weer verkiezingen

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.