Boek

Dit boek liep me voor de zoveelste keer in handen, nu zou ik  nog één poging wagen het te lezen. Ik wist van de gemankeerde hoofdpersoon, ook dat het werk hier en daar verboden was -misschien nog  steeds- maar was nooit verder gekomen dan de eerste pagina’s die niet veel meer inhouden dan opsommingen van kostbare kleding en hebbedingen, dure clubs, restaurants. En af en toe een bedelaar die hufterig voor de gek wordt gehouden door snobs.
De verregaande leeghoofdigheid van deze mensen:
Ik worstelde me door een paar hoofdstukken.
Daarna kwam de eerste moordscène.
Dat was…..  ik heb er geen woorden voor.
Mocht ik denken dat ik als ervaren lezer overal tegen kon, dan had ik het mis. De meeste  zinnen sloeg ik over maar toen  ik las ‘…het mes een paar centimeter in zijn ogen stak en het heft draaide – nog  niet wilde doden..’  hield ik het voor gezien en sloeg het boek dicht.
Daarna vond ik nog een oudje van W.F. Hermans,  geen lievelingsschrijver maar goed genoeg om de nare beelden kwijt te raken.
Wikipedia:
American Psycho
is grotendeels een kritiek op de oppervlakkigheid en wreedheid van het kapitalisme. De personages zijn overwegend bezig met materieel bezit en een oppervlakkige vertoning, kenmerken die verwijzen naar een postmoderne wereld waarin oppervlakkigheid overheersen. Dit leidt ertoe dat Patrick Bateman zich gedraagt alsof alles koopwaar is, mensen inbegrepen, een houding die verder meespeelt in de toename van objectificatie van vrouwen doorheen de roman. Deze teruggetrokken houding van Bateman laat hem toe zijn daden te rationaliseren.
Meer in https://nl.wikipedia.org/wiki/American_Psycho_(boek) (link werkte niet)   
en vrij veel beschrijvingen op Internet.
==
Categorieën: Boek

34 gedachten over “Boek

  1. Oh! Maar dat is een goed boek Bertie! Leegte, inderdaad. Maar waar? Hoe? Verderop in het verhaal wordt dat duidelijk. Als je het kan opbrengen door te lezen. Het is niet wat het aanvankelijk lijkt. Meer vertel ik niet. 🙂

    Geliked door 1 persoon

    1. Ik las de strekking, daarom begon ik er alsnog aan, hopende op iets, wat dan ook.
      Uiteindelijk heb ik het slot elders gelezen en begrepen, dat is inderdaad heel goed, dan begrijp je het verhaal.

      Wreedheid lees ik niet meer, en nu kan ik er niet meer tegen.

      Geliked door 1 persoon

  2. Er dienen zich op tv en in de krant dagelijks al meer dan genoeg wreedheden aan. Daar heb ik geen boek meer voor nodig. Ik zou er maar slecht van gaan slapen, en dat is het niet waard, ook al zijn de strekking en de moraal van het verhaal nog zo goed.

    Geliked door 1 persoon

    1. Bij nader inzien is het wel een goed boek, dat valt te lezen op andere sites. Daarin heet Peter gelijk. Bijzonder knap zelfs wat de schrijver ermee laat zien en bedoelt.
      Neemt niet weg dat de paar moordscènes afschuwelijk zijn, en de rest soms langdradig.
      Jammer, het had korter gekund. Maar dat kan ik niet uitmaken.

      Geliked door 1 persoon

  3. Ik ben niet zo van dit soort verhalen. Er is al ellende genoeg in de wereld om dat dan ook nog eens tot me te nemen via een boek. Dan neem ik toch liever een boekwerk dat me in een vrolijke stemming brengt of de historische kennis nog verder opvijzelt…

    Geliked door 1 persoon

      1. Ik las zeker wel eens over de Vikingen, kreeg les over de barbaren die het Heilige Land innamen of de Romeinen die heel Europa met geweld veroverden. Maar tot in detail gingen die verhalen niet. Uiteraard las ik wel eens iets soortgelijks, maar er in zwelgen kon ik toch niet echt. Heb ik wel over heldenverhalen uit WO2 of zoiets. Dan zie ik goed van kwaad winnen….dat helpt. Massamoordenaars liggen me niet zo. Ook bij kijken naar films of series heb ik daar een grote afkeer van….

        Like

  4. Een late reactie mijnerzijds. Had veel te doen, blijkbaar.

    Verstandig om zo’n boek weg te leggen, gaat idd. in je hoofd zitten, die beelden.

    Misschien wat non-fictie proberen?? Is in ieder geval minder confronterend…..

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.