Lintje?

Elk jaar zei echtgenoot:
Jammer dat ik geen kans maak op een lintje.  Wat zou ik graag naar voren komen en zeggen: nee dank je, die flauwe kul hoeft voor mij niet.
Hij zou de weigeraar uit Dokkum op voorhand sympathiek vinden.
Maak je geen zorg (of illusies) antwoordde ik dan, het overkomt je niet.
Spijtig voor hem.
En voor mij want ik had het hem graag horen zeggen.  Willen zien of hij inderdaad zo flink zou zijn, dat het geen grootspraak was.
Ik zou hem een medaille hebben gegeven.
===

48 gedachten over “Lintje?

  1. Het was toch wel een merkwaardige vertoning. Die man sprak nota bene over een dolksteek. Ik probeer te bedenken wat er aan de hand kan zijn geweest. Is de man een overtuigd republikein die zijn mening niet onder stoelen of banken steekt en gestoken heeft, dan begrijp ik zijn verontwaardiging wel. Dan zou het een gemene streek geweest zijn van de mensen die hem hebben voorgedragen. Een soort pesten, eens kijken of-ie straks op zijn strepen durft te gaan staan.. Een beetje zoals bij je echtgenoot. Of was het de voordragers níet bekend dat hij anti-lintje van de koning was? Dan vind ik zijn publieke boosheid overdreven en zelfs beledigend. Die mensen hadden het beste met hem voor. Dát kun je waarderen, ook al blief je het lintje niet. Had het helemaal niets met de koning te maken maar was hij gewoon tegen een eerbetoon tout court, dan was de uithaal helemaal vreemd. Ik denk dat er nog wel wat woorden aan gewijd zijn daar in Dokkum. 🙂

    Geliked door 2 people

    1. Daar heb je een punt. Welk argument hij gebruikte weet ik niet, niet gezien of gehoord maar ik kan moeilijk geloven dat bekenden niet zouden weten hoe hierover dacht. Of is het een binnenvetter?

      Mijn man was wars van koningen, -innen en koningshuizen. Presidenten en premiers zijn nodig, koningshuizen slechts archaïsche overblijfsels..
      Ik ben geneigd hier in mee te gaan.

      Geliked door 1 persoon

      1. Ik ook hoor. In een democratie hoort principieel geen erfelijk vorstendom (ook al heeft die van ons niks te vertellen.) Tegelijk lig ik geen seconde wakker van het feit dat we een monarchie zijn. En, gisteren even in Haren voor Koningsdag, was ik oprecht wel een beetje ontroerd door de blije gezichten van… iedereen eigenlijk, maar vooral van dat kleine meisje in een soort berenpak met capuchon die met grote, lachende ogen die vreemde wereld van muziek, mensen en kleuren in zich opnam, en die oudere dame aan mijn terrastafel, mooi in de kleren en stijlvol opgemaakt, die een oranjebittertje bestelde wat dat deed ze elk jaar op koninginnedag (want koningsdag is natuurlijk gewoon raar.) 🙂

        Geliked door 1 persoon

  2. Elk jaar vertellen ze dat een aantal mensen onder valse voorwendsels naar een locatie zijn gelokt en dat ze pas als het zo ver is, te horen krijgen waarvoor ze daar komen. Ik kan me voorstellen dat niet iedereen dat leuk vindt.

    Geliked door 2 people

  3. Ik zou het ook niet leuk vinden, maar of ik er wat van zou zeggen? Ik weet het niet. Ik zou me ook gewoon afvragen wat er achter steekt, maar gewoon ondergaan.

    Dat van die man in Dokkum zal ik eens moeten googelen. 🤔

    Geliked door 1 persoon

  4. alhoewel die meneer in Dokkum zich sterk…(niet netjes genoeg in mijn beleving) ben ik het werk met hem eens. ik zou ook weig e ren. Die valse voorwendselen zou ik op voorhand al niet geloofd hebben

    Geliked door 1 persoon

  5. Zo fel er tegen als die man in Dokkum snap ik eigenlijk niet zo goed. Je kan wel tegen het koningshuis zijn, maar de bedoeling is goed en het is een blijk van waardering wat toevallig uit naam van de koning is maar die er verder weinig mee te maken heeft.
    Als een vervelende buurvrouw mij een plantje komt brengen pak ik het ook aan.
    De man wilde overigens wel een onderscheiding van Dokkum zelf.
    Hij was volgens mij vooral kwaad op de mensen die hem hadden voorgedragen, want die moesten geweten hebben hoe hij er over dacht.
    Zelf zou ik hem overigens wel aanpakken hoor. Mijn opa, mijn vader en mijn jongste broer hebben hem ook aangepakt. Mijn vader en broer kregen hem beiden niet tijdens de lintjesregen maar op een onverwacht moment, dat kan ook.
    Ik was er indertijd bij dat Baantjer een lintje kreeg en dat was meen ik in oktober, bij de uitreiking van zijn zoveelste boek en tegelijk werd zijn verjaardag gevierd.

    Geliked door 2 people

    1. Hij had het op een andere manier duidelijk moeten maken, begrijp ik.
      Dat het niets met de koning zelf te maken heeft is me bekend.
      Laat dan maar weg, uit naam van Nederland-in-het-algemeen zou voldoende moeten zijn.

      Like

      1. Het had minder fel gekund, gewoon ‘nee dank u, ik wil hem niet van de koning’ had ook gekund en dan evt. naderhand een rustige uitleg over het waarom.

        Geliked door 1 persoon

  6. De argumenten om iemand een lintje te geven vind ik zelf een beetje ‘bijzonder’. Immers iemand die zijn leven lang hard werkt voor zijn gezin, kinderen helpt opvoeden, zich laat koeieneren door een baas of pakweg zijn echtgenote krijgt geen lintje maar iemand die anderen vrijwillig helpt in een lastige situatie of bij de sport krijgt dat lintje wel. Zou ik ook weigeren? Ik denk het wel….Aan de andere kant, de eer is ook wat…zeker als je na al dat werken en jaren huwelijk toch maar mooi hebt volgehouden…:)

    Geliked door 1 persoon

  7. Het vreemdste van de hele lintjesregen vind ik : is de drager overleden moet het lintje retour zo niet moet de familie betalen of er volgt een boete.
    Hoe oprecht is dan het uitreiken en geven van een lintje 🎖️

    Geliked door 1 persoon

  8. Heb het ook gezien en vond zijn argumentatie best goed…ook de dochter gaf er een goede uitleg van. Zou mijn man kunnen zijn die houd ook niet van al “die flauwekul”

    Als hij melding krijgt van een speldje dan zegt hij doodleuk stuur maar over de post.

    Zij zeggen dan mist U het bloemetje wat erbij komt.

    haha dat halen we zelf dan wel grijnzzzzzz

    Geliked door 1 persoon

  9. Je hebt ook niks aan, aan zo’n lintje. Je mag het maar bij zeer zeldzame gelegenheden dragen. Eigenlijk nooit. Dus dat lintje ligt maar onderin een lade. Ik me niet voorstellen dat de gelukkige het elke dag even bewonderend tevoorschijn haalt. Of je steekt het vast in het behang zoals je dat met een uitzonderlijke kerstkaart doet. Maar voor het bewaren zullen ook wel regels gelden. In het doosje, onzichtbaar in de kast.
    Ach, het is een van de vele dingen die het leven juice geven. Het hoeft niet allemaal donker en kommer en kwel te zijn. En het levert weer mooie verhalen op, van mensen die voor of tegen zijn.

    Geliked door 1 persoon

    1. Zo gaat dat, in de kast of zo.
      Wat de ontvangers betreft, vonden we het wel eens, hoe moet ik het zeggen… aandoenlijk? zo verguld als sommigen waren. Kinderlijk bijna hier en daar. Alsof ze in oude tijden leefden en blij waren met een knikje van de baron, of zoiets.
      Overdreven, ik weet het.

      Geliked door 1 persoon

  10. Tja, wat zal ik er eens van zeggen … Hij zei het misschien wat bot, maar ik geloof wel dat zijn boodschap uit het hart kwam. Gesteld dat ik al ooit voorgedragen zou worden voor een lintje, dan weet ik dat er in mijn kring ongetwijfeld een paar mensen zijn die zullen zeggen: ‘Dat liket my net sa’n goed idee. Jan is net sa fan it keningshûs …’ Daarmee zal me een ritje naar het gemeentehuis met een pijnlijke vertoning ter plekke tot gevolg me vast bespaard blijven. :-)

    Geliked door 1 persoon

  11. Een lintje, nee ik heb liever een glimlach van de mensen waar je wat voor doet. Daar kan geen lintje tegenop. Vind het wel vreemd dat zijn partner of goede vrienden niet wisten dat hij niet wilde.

    Love As always

    Dimario

    Geliked door 1 persoon

  12. Wat zullen ze daar raar opgekeken hebben zeg. Ja iedereen mag zelf weten wat ie van zo’n lintje vind. Ja dat blijf je je altijd afvragen of hij dat echt zou doen. De man waar ik het ooit voor aangevraagd heeft had ook best eigen ideeën en zijn vrouw die ik in vertrouwen moest nemen zei ook, ik weet niet of hij dat nou echt wel leuk zou vinden. Maar hij straalde en was heel erg verrast en blij er mee.

    Geliked door 1 persoon

  13. Een vriend die was gedecoreerd (jaren geleden) zei: ‘Dat heb ik nou altijd geambieerd.
    Jammer dat de Dokkumer Lintjesweigeraar niet als beter werd begrepen door de aanvragers. Hij was oprecht beledigd. Bedankte nog wel voor de eer. Netjes.

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.