Schatzoeken

43 gedachten over “Schatzoeken

  1. Het is wel leuk om ermee bezig te zijn en om ervan te dromen. Dromen van een schat die je plots in je bezit blijkt te hebben. Het doet er mij aan denken dat mijn oma vlak voor WO II uitbrak al haar koper, goud en bronswerk heeft begraven ergens op haar erf dat een halve hectare groot was. Kort nadien werd ze plots ziek en is ze overleden, ze was nog maar vijftig en mijn vader was nog maar twaalf. Er was veel verdriet om haar vroege heengaan. Toen brak dus de oorlog uit en niemand dacht nog aan de verborgen schat. Na de oorlog – en tot in de jaren zeventig, toen ik nog een puber was – heeft men tot in den treuren putten gemaakt in de tuin, zelfs een metaaldetector erbij gehaald, maar nooit meer werd het kostbare goed gevonden. Vermoedelijk wordt de eigendom dit jaar verkocht nu mijn moeder in het rusthuis verblijft. De schat krijgen de kopers erbij… als ze hem kunnen vinden. Nu ik dit hier zo schrijf, best een spannend verhaal toch?

    Geliked door 3 people

    1. Maar waar zou het zijn gebleven?? Iemand die ervan wist, en ’s nachts aan het graven is geweest?
      Heel spannend, net als de sieraden die de Duitsers zouden hebben achtergelaten, met een heuse schatkaart. 🙂

      Geliked door 2 people

    2. Lijkt op het verhaal van mijn opa, ook bij hen in de tuin werden waardevolle spullen begraven. Na de oorlog weer boven gehaald op een kistje met inderdaad goud en zilver, wat nooit gevonden werd. Opa spitte heel wat om, maar helaas….

      Geliked door 2 people

  2. Ik dacht ook meteen aan ‘tussen kunst en kitsch’
    Oude dingen zijn vaak niet regelmatig van vorm… ik heb een kop en schotel van mijn overgrootmoeder en dat is duidelijk met de hand gemaakt.
    Er over fantaseren is natuurlijk altijd leuk…… dus als je alles er van weet valt er niks meer te verwachten.

    Geliked door 1 persoon

  3. Elke menora is een schat. Het een van de oudste symbolen voor de Israëlieten en een van de oudste symbolen voor het Jodendom in het algemeen. Volgens sommige bijbelcommentatoren symboliseert de menora de brandende braamstruik die Mozes zag op de Sinaï. Hij zou dus een ereplaats in je huis moeten krijgen.

    Love As Always
    Dimario

    Geliked door 1 persoon

    1. Voor mij ligt dat anders, ik ben niet Joods en de betekenis is voor mij niet heilig. Ik eerbiedig andermans regels in andermans huis, hier hoef ik dat niet.
      Oké?

      Like

  4. In elk geval het is een mooi item en volgens Dimario met een spirituele waarde. Meestal is die groter dan de geldelijke waarde, hopelijk vindt je een nieuwe eigenaar die met liefde en eerbied de menora in zijn huis verwelkomt.

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.