cynisme   leedvermaak sarcasme ironie

Zoek de verschillen.
Ieder beleeft deze termen anders. Ze kunnen op veel manieren gebruikt worden,  van  grap tot uitgesproken hatelijkheid.
Politieke figuren  zijn vaak het lijdend voorwerp,   alle publieke personen en hun werkzaamheden. Denk bijvoorbeeld aan  invloedrijke mensen in diverse bedrijfstakken, sport en theater.
In gezinnen en families gaan vaak onsterfelijke grappen of uitspraken rond die oorspronkelijk zijn gedaan door een van de leden.  Deze zaken worden meestal vriendelijk-ironisch  verhaald, afhankelijk van vertellers’ humeur.
Sarcasme en cynisme kunnen dodelijk zijn voor een slachtoffer, een lelijk en gemeen wapen in groepen, op scholen, klassen, fabrieken, waar dan ook. Niemand kan zich daartegen wapenen.
Als aanval op een matig functionerend bestuurder daarentegen is het een probaat middel.
Columnisten gebruiken het vaak evenals cabaretiers, cartoonisten.  Zolang ze het doen met kennis van zaken is het -soms- humoristisch. Zo niet,  wordt het al gauw  een smakeloze roddelpartij.
Waarschijnlijk hebben de meeste lezers zelf ook staaltjes meegemaakt, mooie of minder mooie.

In feite hoort leedvermaak niet in dit rijtje, toch past het omdat het boosaardig bedoeld kan zijn. Thuis hielden we er wel van zolang het om iets onnozels ging, zoals de keer dat ik stiekem van de grote-mensen-wijn proefde maar niet besefte hoe praterig ik ervan werd.

Hoewel er veel meer valt te vertellen laat het ik het hierbij. Een sterke  uitsmijter kan ik niet vinden of het zou moeten gaan over  demissionaire regeringspartijen die ondanks dringende maningen krachtig bij de eigen standpunten blijven.
weegschaalweight-scale-2402966__340
Op synoniemen.net staan voor alle woorden meerdere betekenissen,
een handige site.
==

27 gedachten over “cynisme   leedvermaak sarcasme ironie

  1. Het is moeilijk de lijn te trekken tussen ironie en sarcasme, vind ik. Iets kan ironisch bedoeld zijn en sarcastisch overkomen.

    Telkens ik het er over heb moet ik toch wat afwegen. Cynisme vind ik gemakkelijker te bepalen en leedvermaak, echt dan en geen wijnplagerijtjes, is er ene hors catégorie.

    Geliked door 1 persoon

  2. Als ik aan bovenstaande woorden denk dan zie ik sarcasme als bedoeld te beschadigen, cynisme als bedoeld te ontmaskeren en ironie als bedoeld te weerleggen, of in elk geval tot nadenken te stemmen. Sarcasme en cynisme zijn gemakkelijk te herkennen. Ironie wordt niet altijd begrepen. Dat is jammer, want goede ironie is behalve onthullend ook vaak grappig. Leedvermaak vind ik interessant omdat iedereen het denk ik afkeurt en het tegelijk zelf wel (eens) heeft (gehad). Ik heb een vriend die oprecht blij kan zijn voor iemands succes en geluk. Die vriend probeer ik na te volgen.

    Geliked door 1 persoon

    1. Dat is een heldere kijk op de betekenissen.
      ik vind ze niet altijd duidelijk te onderscheiden, behalve als ik de belediging van sarcasme echt beleef.
      Wat leedvermaak betreft, pret hebben om iemand nadeel door eigen onachtzaamheid, dat is heel menselijk, we beschouwen het als vriendelijke spot. Een leermoment.

      Geliked door 1 persoon

  3. Ik ken sarcasme vooral als plagerijen die niet gemeen bedoeld zijn, maar soms wel iemand even op z’n plaats zet. Het kan ook gemeen zijn, maar dat hoeft het niet te zijn. Bij ons thuis was sarcasme heel gewoon (en leuk)

    Geliked door 1 persoon

    1. Ironie is te herkennen maar van sarcasme vraag ik me we eens af: is dit grappig bedoeld? Vaak wil de ‘humorist’ omstanders laten lachen ten koste van het slachtoffer.
      Is niet zo mooi.

      Like

  4. In de familie van Chris is sarcasme heel gewoon en niemand die er mee zit. Ik moest daar in het begin nogal aan wennen. Bij ons in de familie is mijn meer van het verbloemen, maar of dat nu zo goed is…

    Geliked door 1 persoon

    1. Verbloemen is zelden goed terwijl het juist veel gedaan wordt. Ik zie het in de ene provincie meer dan in de andere.
      Het ligt er aan wat je verstaat onder sarcasme, het ligt wel eens dicht bij ironie.

      Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.