Vertel eens iets over de bodemgesteldheid van Midden-Nederland.
– Uhm, klei en zo..
Ja, en?
– Enne..Gelderland, rivieren, bakstenen…
(Zucht) Heb je het wel geleerd?
– Eh…
Ja of nee.
– Nou, eh, beetje.
Oké. Schrijf dit hoofdstuk over, deze week inleveren.
– Hè??
Geen protest, huiswerk maken hoort erbij.
– Mprgrrtzk
Pardon??
– mmpldmompl..
Haal die hand voor je mond weg!
– mvnnvgezeur…
—
Het leek me toen al moeilijk, de omgang met onwillige pubers. Ik begrijp nog steeds niet dat leraren niet en bloc overspannen raakten.
Hoe het onderwijs nu gegeven wordt weet ik niet, wel dat er altijd eigenzinnige leerlingen zullen zijn.
–
De leerkrachten van toen waren anders ook niet van de poes … de mijne toch niet.
LikeGeliked door 1 persoon
Dat is zo, er zaten akelige lui tussen
Maar ik weet ook dat een paar van ons uitgesproken lastig waren. Soms zelfs pesterig tegen het personeel.
Het was van beide kanten.
LikeLike
En nu heb je de ouders er ook nog bij….. het is nooit de schuld van de leerling…. het is de docent!
LikeGeliked door 1 persoon
Volgens sommige ouders wel, dat had je vroeger niet zo.
LikeLike
Vroeger had de leraar bijna altijd gelijk…… nu de leerling.
LikeGeliked door 1 persoon
Het zijn nog steeds dezelfde pubers… Alleen de ouders werden moeilijker en de administratieve ballast veel zwaarder.
De leraren vroeger hielden vaak gezag door te kleineren en een schrikbewind te voeren… Soms zelfs met slaan. Dat kun je nu niet meer maken…
ik vind dat de kinderen vaak wijzer en braver zijn dan in mijn tijd. Ze hebben al vroeg meer zorgen, meer druk, meer stress.
LikeGeliked door 1 persoon
Het zal een wisselwerking zijn geweest tussen leerlngen en keraren.
LikeGeliked door 1 persoon
Ik kon al die cijfers en bodemgesteldheden niet in mijn hoofd krijgen. Leek me compleet nutteloze informatie.
LikeGeliked door 1 persoon
Dan moesten onderwijzers toch een manier zoeken om het je bij te brengen,dat waren ze verplicht.
LikeGeliked door 1 persoon
Tja, er zullen altijd individuutjes in een klas zitten, die een eigen aanpak vragen. Maar hoe groter je de klassen maakt en hoe meer werkdruk je op de onderwijzers legt: hoe eerder die buiten de boot vallen.
LikeGeliked door 1 persoon
Dat risico lopen ze ook in een kleinere klas, het is niet iedereen gegeven de juiste aanpak te vinden.
LikeGeliked door 1 persoon
Hoe meer risicofactoren, hoe groter het risico.
LikeGeliked door 1 persoon
Tja…
LikeGeliked door 1 persoon
Pracht verhaal.
LikeGeliked door 1 persoon
Nooit zou ik leraar willen zijn.
LikeLike
Ja, de jaren zestig werd het zelfde onderwezen, maar op een andere manier dat tegenwoordig.
Lastige leerlingen zijn er nu ook, maar nu mondiger.
En dan nu ook de ouders die verhaal komen halen op school, het is er niet beter op geworden. Hans
LikeGeliked door 1 persoon
Je moet er niet aan denken.
LikeLike
De taal is een lastige begeep ik. Net als geschiedenis, vanwege de vaak dubbele betekenis van al die feiten die niet welgevallig zijn voor de types die les geven. Aardrijkskunde wordt nauwelijks meer gegeven, gymnastiek is te duur, zwemles doen we niet meer. Je vraagt je wel af wat er dan over blijft. Dat van die grondsoorten herinner ik me ook nog goed. Maar ook de typische streekgebonden industrie. De Langstraat met zijn schoenen en Twenthe met zijn textiel. Kom er nu maar eens om…..
LikeGeliked door 1 persoon
Wat ik in ieder geval niet vergeet is Fort Pampus, dat kon ik uitleggen op het eindexamen. 🙂 🙂
LikeLike