Natuurelementen

Aarde lucht vuur water,
we leerden ze op school.

Ik weet niet welke het meest ongrijpbaar is.
Water, kijk een poosje naar de zee. Hoe de golven aan komen rollen, zich verheffen voor ze overkrullen, en weer, almaar komen er nieuwe. Gefascineerd kijkend wordt je rustig.
Of naar vuur. Vreemde vormen vlammen op, soms angstig groot en heet,  tegelijkertijd kalmerend door hun warmte waardoor het sympathiek aanvoelt.
Lucht is minder attractief, toch is ook dit element  bijzonder. Je kunt het voelen, ruiken en als het afwezig is ga je dood, dat is nogal wat.
Aarde maakt op het oog minder los maar kijk naar velden met gewassen. Groots. Net als onbegroeide bergen het zijn en woestijnen, daarin rondreizend zie je aarde als indrukwekkend. Woeste gronden, rampen, dit element dwingt het meeste ontzag af.

In diverse richtingen worden de vier als voorbeeld gebruikt, van astrologie tot psychologie en religie trekt men vergelijkingen en duidt men invloeden.
Dat is aan mij niet besteed maar wie er over wil lezen vind hiereen paar voorbeelden

https://fascinerend.nl/ayurveda/de-vijf-basis-elementen/  
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vier_Elementen_(boeddhisme)
https://www.desteven.nl/persoonlijke-ontwikkeling/eigenschappenanalyse-karakte
http://www.mirrar.me/elementen.php


25 gedachtes over “Natuurelementen

  1. Ik ben eens meer dan een jaar bezig geweest met verf en potlood enz. om WATER uit te beelden. En nóg denk ik er over om weer eens een vervolg bij elkaar te schilderen of te ETSEN (toen niet gedaan). Voor mij is water het belangrijkst dus.

    Liked by 1 persoon

    1. Water is zo veelzijdig, afwisselend, veelsoortig, kortom ongrijpbaar. Ik kan me voorstellen dat het voor een kunstenaar een uitdagend element blijft.
      Etsen is een nieuwe. Ik ben benieuwd!

      Like

  2. Ik kan uren naar water kijken…inderdaad heel rustgevend en vuur op een bepaalde manier ook….. maar dan moet ik wel zeker weten dat het geen gevaar oplevert. De aarde is gewoon prachtig in al zijn variaties en lucht…. ja…… onmisbaar, maar daar ben ik mij het minst van bewust…. ik zie het niet, ik voel het alleen.

    Liked by 1 persoon

  3. Niet goed. We leven ook dankzij/op deze elementen. Ik denk oprecht dat het onze opdracht is meer bewust met deze elementen om te gaan. Niet godsdienstig !!! meer als indianen het zien. Het feit dat jij , en almaar meer mensen, het zich afvragen is hoopvol 🌏

    Liked by 1 persoon

          1. Uit ellende komt vaak besef. Is mijn ervaring. Doem denken levert sowieso niks op. Gister bijvoorbeeld iemand gesproken met een bijna dood ervaring na hartinfarct ( ik ben verpleegkundige) . Een metselaar. Heel naturel. Had een simpel verhaal. Het heeft zijn leven verandert.. Hij kijkt alleen nog naar de lichte kant. Hij zei het zo makkelijk. Niks spiritueel of zo…

            Liked by 1 persoon

  4. In jouw beroep maak je waarschijnlijk dingen mee die een ander niet kan navoelen, hoogstens er over lezen.
    Dit lijkt me iets moois door het gevolg ervan. De lichte kant zien.
    Al of niet door een bde, dat maakt niets uit, het is ZIJN beleving.

    Like

Geef een reactie

