Muis, gisteravond

Roetss en hij was voorbij maar ik had het gezien, een ding dat te groot was voor een spin en te klein voor inbreker.
Onder de radiator door naar de tv-kast en daar bleef hij/zij/LGBT.
Ik vloog op, zette de buitendeuren open en haalde de bezem, stampte ermee op de grond, bonkte tegen kast. Het hielp niet. Hij liet zich niet verjagen, bovendien werd het koud.
Wat nu. Doorgaan met lezen?
Tja, je zit niet rustig wanneer je huis wordt ingenomen.Wat heet, je complete privacy is naar de maan. Echt waar, ik voelde me gegeneerd toen ik mijn vest uittrok.
Toen ging ik maar naar bed.
Lekker liggen deed ik niet, bangelijke gedachten teisterden me. Het dekbed bewoog, het waren mijn eigen tenen. Knagende dromen stoorden mijn slaap. Uiteindelijk bleef ik rechtop in bed zitten tot ik vanzelf omviel.

Vanmorgen gegoogled: hoe raak je een muis kwijt?
Ik had niet de juiste spullen in huis om de muis (of meerderen, wie weet?) weg te krijgen; gif wil ik niet, een kleefplankje en klem ook niet, de buurkat is op vakantie. Bleef over een middeltje met eucalyptus, iets als Dampo of Vicks. Daar schijnen muizen misselijk van te worden.
In alle hoeken staan nu schaaltjes met dampo, het huis geurt alsof het verkouden is.
Het wachten is op een muis die naar de wc rent.
Dan spoel ik hem door.

 

 

24 gedachtes over “Muis, gisteravond

  1. Ik ving ze vroeger met een dubbelgevouwen kartonnetje (achter de muis) en voor een beetje vierkant bakje, met het kartonnetje een beetje duwen, zit hij eenmaal in het bakje, kartonnetje erop en de muis buiten zetten. Zo heb ik al vele muizenlevens gered. Misschien lukt het niet meteen, maar dan later. Je kunt hem ook lokken met wat kattenvoer, in jouw geval even aan de buren vragen.

    Liked by 1 persoon

  2. Muisjes kunnen zich heel goed verstoppen en zijn dan muisstil.
    hoop dat het middel werkt, anders een muizenval die levende muisjes vangt kun je hem buiten weer loslaten. Hans

    Liked by 1 persoon

    1. Dat deed ik twee keer en twee keer kwam de muis terug binnen. Dan nog wel in mijn slaapkamer. Na twee slapeloze nachten en een tweede gevangenschap heb ik de muis verzopen in een emmer water. Mijn dochter is toen heel boos op me geweest. Maar wat moest ik anders? Ik kreeg het kreng niet weg…
      Dat van die Dampo kende ik niet… Veel succes ermee.
      Ik ben wel blij met mijn kat nu want het zit hier vol piepedollen (veldmuizen)… die komen nu graag binnen als het kouder wordt. Ben je zeker dat het geen piepedol is? Ach ja, doet er niet toe. Het is een muis. En muizen zijn zo snel en ze stinken zo. Ik ruik direct als er een muis in huis zit.

      Like

      1. Dat snap ik helemaal, toch hoop ik op een of andere verdwijntruc waarbij ze uit zichzelf wegblijven.
        Ik wil ze niet in huis, ze fokken een compleet volk en brengen misschien ziektes over.

        Like

  3. Ik vrees dat, eens een muis de weg weet, ze weer terug komt.

    Misschien moet je maar een constante reukkaars met dampo kopen/maken. Mogelijk word je niet meer verkouden.

    Wie weet.

    Like

  4. Met drie katten in huis die elk bewegend object direct aanpakken lijkt he tme voor een muis echt het verkeerde huis om even binnen te komen wandelen. Jaren geleden deed een veldmuisje dat wel. Terwijl wij visite in huis hadden rende hij ineens vanaf het hor naar de tuin dwars door de huiskamer. Piepklein diertje. Maar de poezen hadden (toen nog andere twee) hem gespot. De volgende ochtend lag hij gestrekt en aangevreten op de mat. RIP!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

