Melancholie

“Melancholie of weemoed is een gemoedstoestand die neigt naar depressie en zich kenmerkt door een verdrietige kijk op het verleden of een onvervuld verlangen.”
https://nl.wikipedia.org/wiki/Melancholie
Een serieuze omschrijving.
Heimwee naar dingen die je niet benoemen kan. Zo vertaal ik het, zo voel ik het.
Het is een ongrijpbaar verlangen naar vaagheden, soms iets moois.  Droefheid om wat je denkt te hebben gemist.
Verre muziekklanken, heiige zomeravonden, Parijse musettes, sneeuw, zijn een paar voorbeelden. Het kan ook gaan om prozaïscher onderwerpen als sporten, bergbeklimmen, noem maar op.
Meestal een vermoeiend terugdenken aan nooit-beleefd geluk.
Melancholie, het klinkt romantisch,  in werkelijkheid is het een ongemakkelijke eigenschap die je beter zo snel mogelijk kunt kwijtraken. Het raakt aan verlies van een dierbare, ook dat kan een onvervulbaar heimwee opleveren waar je uit moet zien te komen .
Het is niet zomaar het trekje van een dromerig kind, je kunt er niets aan doen, het overvalt je.
Een weblog is in dat geval een nuttig instrument: je kunt er over bloggen.
Een onderwerp bij de hand en meteen een logje gevuld.
Soms is een  ongemak handig.

18 gedachtes over “Melancholie

  1. Zo af en toe een beetje melancholie lijkt mij geen probleem, maar het moet niet te vaak voorkomen of te heftig zijn. Simpel gezegd natuurlijk, maar het hoofd laat zich niet zo eenvoudig sturen en gedachten doen vaak wat wij niet willen. Gedachten kunnen ons ook in onze slaap storen en slaapgebrek maakt het weer moeilijker om er tegenin te gaan.
    Ik heb er zelf gelukkig niet veel last van…… te weinig om een probleem te vormen.

    Liked by 1 persoon

  2. Melancholie is een gevoel dat bij me opgeroepen kan worden door muziek, beelden, geuren en dat ik nooit zal proberen onder woorden te brengen. Ik word er wat stil van, maar zeker niet verdrietig of depressief: ik vind het zelfs een prettige toestand.

    Liked by 1 persoon

  3. Ik heb dat zeker ook hoor. Bekijk zaken van nu met de ogen van toen en zie dan dat niet elke wijziging goed is. Of beter.. Vroeger was zeker niet alles fijner of mooier, maar soms was het simpeler. Wat ik wel heb is dat ik op sommige plekken of bij het horen van bepaalde muziekstukken overvallen wordt door zo’n gevoel. Zet me op een terras aan de Rijn in een leuk Duits plaatsje en ik zou zo gedichten kunnen schrijven. Vreemd, want normaal is een beetje Sinterklaasrijm best lastig. Is het dan wellicht mijn vroegere leven wat een rol speelt??

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

