Kweekvlees

Wat is het?
Kweekvlees is vlees dat in een laboratorium gekweekt wordt. De productie begint met het nemen van een aantal cellen van een dier van waaruit het vlees wordt gekweekt.
Uitgebreider bij wikipedia

Het is diervriendelijk, spaart het milieu,  misschien is het ook gezond. Het zou honger de wereld uit helpen. Veel voordelen, het proberen waard en hopen dat het smaakt.
Maar die naam, het klinkt zo, eh, smerig. Zeg het een paar keer hardop en langzaam: k-w-e-e-k-v-l-e-e-s.
Als leek krijg je  visioenen van schimmelige en blubberende substanties in glazen bakjes, en bunsenbranders die godeetwat verhitten, echt vee zou zich doodschamen voor zulke imitatie.
Zou het weerzin zijn omdat ik graag een lap vlees eet?  2 à 3 Keer per maand permitteer ik me een stukje rundvlees, een enkele maal kip. En daar geniet ik zo van dat ik nooit helemáál vegetarisch zal worden, uitgaande van de gedachte dat ik alvast de halve veestapel redt.
Nu denk ik aan genetische manipulatie en krijg een lumineus idee: een koe, bestaand uit louter biefstuk en entrecote. Fantastisch, als veeboer loop je likkebaardend door de stal, jammm. Op natuurlijke wijze geteelt. Great!
Nou ja, bijna.
Helaas, het zal niet mogelijk zijn, bovendien kun je er donder op zeggen dat er veediefstallen komen, zonder John Wayne of Arendsoog om ze op te lossen, dat wordt een pan.
Kijk, met kweekbakken heb je die zorgen niet.
Het wordt al met al een problematische keuze, kweek of koe.
Wie weet verkiest men over een paar jaar een braadlap van olifanten of panda’s, dan wordt het nog moeilijker.
Voorlopig houd ik het bij riblap van de slager. (niet de zijne).

Extra link uit Trouw 
https://www.trouw.nl/opinie/gooi-het-roer-om-kies-voor-kweekvlees~a3cb3173/

 

17 gedachtes over “Kweekvlees

  1. Vroeger aten we weckvlees… lijkt bijna een beetje op kweekvlees. Toen er nog geen diepvriezer was, steriliseerde mijn moeder stukjes gebraad in weckpotten. Ik heb er zelden van geproefd – of ik kan het mij in ieder geval niet meer herinneren hoe het smaakte. Als kind lustte ik namelijk enkel worst van de slager (niet de zijne).

    Liked by 1 persoon

  2. Als ze het ooit zover brengen dat het het normale vleesverbruik kan vervangen, ga ik direct akkoord. Hoe het heet kan me dan niet schelen, ik praat er toch niet tegen, ik eet het op.

    En ja, ik eet vlees, zij het een klein beetje, maar toch.

    Liked by 1 persoon

  3. Kweekvlees is eigenlijk het ideale hapje voor mensen die nog steeds denken dat vlees of vis uit een fabriek via de super tot ze komt. Dat er geen enkel dier aan ten grondslag ligt en dat die lapjes vlees van zichzelf deze smaak hebben gekregen. We zullen wel moeten, want het meeste ”alternatieve’ vlees voor hen die dierenleed niet willen verlengen maar vegetarische denken, is niet bepaald lekker. Wij proberen elke week een of twee dagen vleesloos te eten, maar dat valt nog niet zo mee….

    Liked by 1 persoon

    1. Ze beginnen met dierencellen, dus een piepklein natuursmaakje zal er in zitten 😉
      De overproductie van dieren is vreselijk. Met hier en daar een paar scharrelvarkens is het niet opgelost..

      Like

Geef een reactie

