Huishouden

Kom, dacht ik bij het zien van matglasramen, stof, wasgoed, spinnenwebben en afwas, laat ik vandaag eens wat aan het huishouden doen. Het is net zo goed bewegen als fietsen en wandelen.
Ik vulde de wasmachine en vaatwasser en zocht een ragebol. Dan de tuinslang. Zette het robotje klaar.
Het was best veel werk hoor.
Zeep toevoegen, knoppen indrukken, met swiffer en plumeau zwaaien, oog houden op de apparaten, kraan opendraaien en buitenramen spuiten, ik geef het je te doen.
De koppen koffie vooraf, in pauzes en erna had ik serieus verdiend, dergelijke inspanningen vereisen pittige brandstof.
Nu is het klaar.
Inderdaad, schoonmaken is dankbaar werk en weet je wat er ook zo prettig aan is,  dat je naderhand in een nieuw huis lijkt te wonen, zo licht, spiegels doen het weer, kleding- en keukenkasten zijn verrassend vol, een tevreden gevoel overvalt je.
Over een half jaar doe ik het weer.
Dan lees ik maar een paar boeken minder.

29 gedachtes over “Huishouden

  1. Wat? Over een half jaar Bertie? Ik doe dit meerdere keren per week. Het geeft me een goed gevoel en ik hoef nooit naar de sportschool. Denk nu niet dat ik de kuisziekte heb. Maar ik heb het wel graag clean en zen. Een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd. Bij mij toch… Ik benijd je ergens wel dat je een half jaar kan wachten. Leuk blogje over een gezonde sport!

    Liked by 2 people

      1. Van mij ook niet. Je wil niet horen hoe ik kan zuchten en zagen tijdens de klus… maar ik weiger ondanks mijn zware taken een poetsvrouw. Ik bind ook mijn echtgenoot het schortje om. Hij is geëmancipeerd! Hij moet wel.

        Liked by 2 people

          1. Dat doe ik Bertie, écht. Mijn moeder zegt altijd ‘Beekje, je hebt een goede vent, draag er zorg goed zorg voor.’ En dat probeer ik, vooral omdat hij ook zo goed is voor mij.

            Liked by 1 persoon

  2. Het is gelukkig een stuk makkelijker dan vroeger, kolenkachel, met de hand wassen enz.
    Maar het gevoel is er nog steeds, je ziet wat je hebt gedaan. Hans

    ot. Dank je voor de felicitatie van mijn zoon.

    Liked by 1 persoon

  3. Poetsen? Dat is hier niet zo direct nodig, maar opruimen, dat is wat anders. Wij hebben vorige zondag na de rommelmarkt alles maar gewoon in de gang neergeploft. Gelukkig hebben wij een relatief grote gang, maar het is geen zicht mocht er bezoek komen.

    Ik zal ook eens zin moeten maken.

    Liked by 1 persoon

  4. Als je het niet te vaak doet blijft het leuk en heb je eer van je werk. Doe ik ook.
    Onkruid laat ik zo hoog groeien dat ik niet meer hoef te bukken, ideaal…… en je ontdekt nog eens wat……. tussen mijn tegels blijken aardbeien te groeien….. maar goed dat ik die er niet uitgetrokken heb als miniplantje!

    Liked by 1 persoon

  5. Wij verdelen het huis in twee stukken. Een deel, het bovenste, is voor mij. Zuigen, soppen, ontstoffen, bedden opmaken, dat soort dingen. En ik ben altijd blij dat het klaar is maar ook dat het resultaat vaak zo netjes is…..:)

    Like

Geef een reactie

