Geloven in reïncarnatie?

Nou nee, niet mijn fort. Dus ook geen regressietherapie of iets wat daar op lijkt.
Maanstenen, zonnevlecht? Het zal wel.
Al zijn een paar dingen begrijpelijk. De aantrekkingskracht van de maan op aarde is onmiskenbaar (getijden), niet zo gek dat mensen hierop verder borduren.
Over de zon hoef ik niets uit te leggen, iedereen ziet de grote invloed op klimaat en mensen.
Iets anders is het déjà vu. Een wonderlijk verschijnsel dat ik steevast verklaarde met logische redenen: dat heb je gelezen of gehoord of gezien in films.
Tot ik hoorde van een zwager die voor het eerst in Zwitserland kwam. ‘Hé,’ zei hij, ‘dit ken ik.’ Zijn vrouw voerde alle drogredenen aan maar hij kapte haar verhalen af. Zonder opsmuk of details uit te leggen. Hij herkende het landschap en verder ging hij er niet op in. Stel je voor, een nuchtere Zeeuw die dit zegt.
Hierdoor dacht ik na over het oergeheugen, een discutabel gegeven waarvan je soms leest (op google niet gevonden).
Het zou de oorzaak zijn van fobieën betreffende extreme temperaturen, heet en koud. Denk aan monstervarens, slangen, bevriezingen, insneeuwingen.
Als je bedenkt dat het geheugen een moeizaam onderwerp is waarin je hele leven opgeslagen zit, misschien ook genetisch bepaald is,  dan ga je vanzelf naar herinnerbare vroegere levens.
Wie weet waren we een Cleopatra zo mooi als Liz Taylor.
Jammer dat echtgenoot dat niet meer weet.

22 gedachtes over “Geloven in reïncarnatie?

  1. Het geheugen is een raar iets. Je kan er niet op vertrouwen want je geest kan de dingen in de loop van de tijd hebben vervormd of veranderd. Uit mijn vorig leven kan ik mij helemaal niks herinneren. ‘Dan is het je eerste leven’ zegt men dan… Zal wel. Mijn eerste en mijn laatste, denk ik. Spijtig genoeg. Het is niet anders.

    Liked by 1 persoon

      1. Dat wou ik nu ook zeggen. Zij die daar herinneringen aan (beweren te) hebben, waren meestal wel Cleopatra of één of ander belangrijk persoon.

        Je krijgt nooit te maken met een bakker of een visser en zeker al niet met de kuisvrouw van ’t paleis.

        Liked by 1 persoon

        1. Er bestaan wel serieuzere boeken maar dan nog komt het ongeloofwaardig over, bijna alle problemen komen voort uit een vroeger leven. Zo kunnen we teruggaan tot Adam en die had een ongehoorzame vrouw,waar haalde zij dat dan vandaan? 🙂 🙂

          Like

  2. Er zijn herinneringen die ik niet weet waar ze vandaan komen. Ik kan niet zeggen dat reïncarnatie bestaat, ik kan ook niet zeggen dat het niet bestaat. Daar zal ik pas bevestigend of ontkennend kunnen op antwoorden als ik dood ben.

    Maar een déjà vu heb ik wel al meermaals gehad. Maar ik vind het eigenaardiger dat ik soms een voorgevoel heb dat uitkomt.

    Al dat voorgaande valt waarschijnlijk onder een wetenschap waar wij nog niet aan toe zijn.

    Als ons brein niet alles weet, waarom zouden wij dan alles weten over ons brein?

    Liked by 1 persoon

    1. We weten het domweg niet maar de stelligheden die behandelaren beweren maken het ’n beetje lachwekkend, ook zij weten het niet. Ze denken dat alles wat onder hypnose gezegd wordt bewijzen zijn van vorige levens. Hoe weten ze dat?
      Het zijn aannames, meer net.

      Like

  3. ik heb ook soms het gevoel dat ik iets al eens gezien heb, ook al ben ik er nog nooit geweest, ook heb ik al dromen gehad die dan daarna uitkwamen en dan dacht ik “hey, dat heb ik ooit gedroomd”. Ons brein is mysterieus 🙂

    Liked by 1 persoon

  4. Vroeger had ik vaak déjà vu’s, tegenwoordig nog maar zelden. Het is een raar gevoel, dit heb ik al eens meegemaakt. Waar het vandaan komt? Geen idee. Misschien speelt het geheugen een spelletje met ons, misschien bestaat reïncarnatie echt (maar ook mij is opgevallen dat mensen meestal een bekend persoon zijn geweest, niet altijd, maar in verhouding veel te vaak).
    Eigenlijk vind ik reïncarnatie best wel een mooi idee, terugkomen om het over te doen en dan beter. Van je fouten leer je. Vroeger zei ik wel eens dat Edwin in een vorig leven waarschijnlijk opgevreten was door een wild dier….. een leeuw of zoiets, want als iemand zei dat hij om op te vreten was dan raakte hij helemaal in paniek: “Nee, nee, niet doen, niet opeten”. Heel raar.
    Ik weet het gewoon niet of het bestaat, ik zal het moeten afwachten!

    Liked by 1 persoon

    1. Een déjà vu bestaat mogelijk, zelf zie ik het als een ingeprent idee waarvan je de herkomst niet kunt achterhalen. Mogelijk zelfs plaatjes uit een kinderboek. Niemand weet het.

      Zodra ik in gene zijde aankom zal ik het laten weten maar dat moet je er wel voor openstaan. Zoek de juiste therapeut voor een regressiebehandeling of iemand die mijn geest kan oproepen. ☻

      Like

      1. En anders kom je maar bij mij spoken 😀
        Wat een déjà vu precies is, wat het veroorzaakt weet ik ook niet, ik weet alleen het gevoel en dat noemen ze nu eenmaal zo. Geen idee of er iets ongrijpbaars achter gezocht moet worden.
        Ik zal nooit zeggen dat paranormale dingen niet bestaan, maar ook niet dat ze wel bestaan.
        Ook andere dingen….. ufo’s bestaan, simpelweg omdat een vliegens object waarvan ze niet weten wat het is een Ufo is. Officieel wil dat dus niet zeggen dat het iets met marsmannetjes e.d. te maken heeft.
        Ik vind al die dingen wel leuk, maar neem het meeste met een flinke korrel zout…… maar ik sluit niet uit dat er dingen zijn die we niet kunnen begrijpen.

        Liked by 1 persoon

  5. Terwijl ik weet dat ik een goed en vooral rationeel geheugen heb zitten er toch wel lacunes in. Soms mis ik echt een stukje. Merkte dat toen ik mijn meest recente boek schreef waarbij dat geheugen een cruciale rol speelde. Was het wel echt zo, of zal ik het nog even nakijken. Dan blijkt dat opgeschreven notities uit die periode best handig zijn. Het duurt iets langer, maar dan heb je ook wat. Reincarnatie zou best kunnen als we de scheiding van lichaam en ziel erkennen. Vertaal ziel in bewustzijn en wie weet. Worden we na verscheiden wit gewassen en opnieuw uitgeleverd. Kom je terug als kat, hond, indiaan of iets dergelijks….

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

