Tuintje

(Bijna)alle bloemen en planten in het achtertuintje zijn me lief maar enkelen min ik meer.

Deze bekervaren  is er zo een. Het mooist als solitair op zwarte grond. Onze grond is niet diepzwart, daarom heb ik de varen  laten inhalen door zoveel campanula’s dat hij straks op een blauw kleed lijkt te staan. Een plant waar je van alles in ziet; van bovenaf heeft hij het patroon van een spinnenweb, van opzij de vorm een bijeengebonden boeket. En dan die getande bladeren, zo fijn krijg je ze nooit geborduurd.

Papavers. Zo markant, die kleur, de vorm.

Niet voor de opium en morfine, ik zou niet weten hoe ik dat eruit moest halen. Uit nieuwsgierigheid nam ik het platgedrukte bolletje van een uitgebloeide bloem mee naar bed en legde het onder mijn hoofdkussen, ik hoopte op een bijzondere droomtrip.

De trip bleef uit. In plaats daarvan was er het uitgestreken gezicht van echtgenoot.
Hij is nu uitgebloeid. De bloem, bedoel ik.

Het fotootje van de lobelia is slecht maar geeft de juiste kleur aan, de reden waarom ik ze elk jaar koop. In de schemering lijkt hij licht te geven. Goed voor een dooie hoek .

In een drukbezette tuin sta je altijd voor verrassingen.

18 gedachtes over “Tuintje

  1. Kieken klinkt heel grappig, hier wordt er ook een kuiken mee bedoeld.
    Zelf denk ik bij het plaatje aan mijn vader die zelf de kippen slachtte. Hij kon het eigenlijk niet aan maar het moest. Hij hakte ze de kop af en gooide het lijf met een boog naar de schuurdeur waar wij wachtten om die dooie kip te zien vliegen. Hij had ons dat wijsgemaakt. .
    We hebben het heel lang geloofd.

    Liked by 1 persoon

    1. Een echte jongelui’s tuin 😉
      Grijsje houd ik liever zelf, voor de slakken. Je kunt ook een paar neppers erin leggen. Krokodil, boa- constrictor en zo. Of echte.☻

      Like

Geef een reactie

