Je kunt beter alleen zijn dan je bij iemand eenzaam voelen.

Een bekend thema, het raakt aan de keuze: samen ongelukkig zijn of zelfstandig van je vrijheid genieten.
Niet iedereen denkt daar hetzelfde over.
‘Alleen is maar alleen’ is een van de antwoorden, men gaat automatisch uit van een chronisch verdriet.
Er zijn mensen die liever doorgaan met een slechte relatie, zij geven de voorkeur aan een foute verhouding boven rust in hun eentje. Een kennis was zo gewend aan haar harteloze echtgenoot dat ze hem miste na zijn overlijden, ze was nu alleen. Ze vereenzaamde, we zagen het gebeuren maar niemand kon haar eenzelfde chagrijn bezorgen.
En andere vrouw bad om extra tijd voor haar negentigjarige buurman die op zijn dood lag te wachten. Liefdevol verzorgd door zijn inwonende dochter was hij eenzaam, daar begreep de vrouw niets van: hij was immers niet alleen?
Zelf denk ik er anders over.
Bij het zien van een paar foto’s kwam dit oud zeer boven.  Het gevoel van verlatenheid, bijna verdwalend in een slecht-passende vriendschap maakte dat ik liever alleen was en ik maakte het uit, al was hij nog zo knap.

Het is goed dat het geaccepteerd is, je wordt als single of weduwe niet meer meewarig aangekeken op verjaardagen. Behalve door een paar antieke figuren maar die leren het nooit, zij zijn degenen die liever doormodderen in hun twee-eenzaamheid.

21 gedachtes over “Je kunt beter alleen zijn dan je bij iemand eenzaam voelen.

  1. ik ben nu enkele maanden single, maar ik mis toch een maatje … iemand waar je je verhaal ’s avonds kan tegen doen, die je zomaar spontaan een smsje stuurt … ik ben niet graag alleen, en nog minder graag eenzaam …

    Liked by 2 people

  2. Ik ben het helemaal met je eens! Ook ik ben liever alleen dan samen met iemand met wie ik het niet goed heb….. het hoeft niet eens slecht te zijn, maar als het niet echt goed is is het voor mij onvoldoende. Natuurlijk miste ik mijn man na zijn overlijden en eigenlijk nog steeds (al is dat na 31 jaar minder duidelijk aanwezig), maar dat is voor mij geen reden om op zoek te gaan naar een ander….. mijn gevoel zegt mij dat dat niet werkt….. wie graag een ander wil is bij zo’n ontmoeting zichzelf niet en de ander waarschijnlijk ook niet (allebei naar de kapper geweest, nette kleding aan en beste humeur mee)….. zo leer je elkaar niet echt kennen en “trap” je er al snel in. Ik ontmoet liever iemand “in het wild”, wanneer we allebei zijn zoals we zijn….. is er dan een klik dan lijkt de kans van slagen mij groter. Ik hoef niet iemand om maar gezelschap te hebben……. dat lost echte eenzaamheid niet op en in mijn eentje vermaak ik mij prima…. ik kan goed opschieten met mijzelf 😀 .
    Dus veel liever alleen dan iemand bij wie ik mij niet 100% thuis voel.
    Ik heb sinds ik alleen ben altijd geprobeerd vooral de voordelen van het alleen-zijn te zien, de nadelen komen vanzelf wel boven, die hoef ik niet te zoeken, maar door dan aan de voordelen te denken voel ik mij al een stuk beter. Ik mis dus geen willekeurig gezelschap, maar dat van mijn man…… en daar valt niks aan te veranderen.

    Liked by 1 persoon

    1. Om iemand ‘in het wild’ (grappig) te leren kennen, daar is een verkering voor, je loopt niet altijd in je zondagse kloffie.
      Het gemis herken ik maar iemand anders zoeken om niet alleen te blijven? Nee, Ik denk dat het toeval een handje moet helpen.

      Liked by 1 persoon

  3. Eenzaamheid is een raar beest. Ik voel het soms opduiken als ik tussen mensen ben. Dan kan ik mij plots zeer eenzaam voelen. Gelukkig niet thuis bij mijn man. Maar elders word ik er gemakkelijk door overvallen. Precies tussen de anderen. Volgens mij zijn er vele soorten eenzaamheid en kent ieder op zijn manier wel een soort. Het wordt ook vaak verward met gemis. Je kan iemand heel erg missen maar toch niet eenzaam zijn. Tenminste ik toch.

    Liked by 2 people

  4. Indertijd ontvluchtte ik de eenzaamheid door op mijn eentje een wandeling te maken.

    Inderdaad, veel mensen verkiezen samen te blijven voor wie weet welke reden, maar ze staan wel op de eerste rij om met hun vingertje te wijzen. Mede daarom zijn er dan anderen die ook verkiezen eenzaam (alhoewel met twee te zijn).

    Liked by 1 persoon

  5. Je kunt beter alleen zijn dan je bij iemand eenzaam voelen.
    Ik kan het hier wel mee eens zijn, want alleen zijn is minder erg dan je eenzaam voelen bij een ander.
    Dit gebeurd steeds vaker door de mobiele telefoon, nou ja telefoon, als je niet mee zit te klikken zit je mooi alleen te zijn in een groep.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

