Over vader- en moederdag

Echtgenoot en ik hebben veel moeite gedaan om de kinderen te laten afzien van het vieren van deze dagen. We vonden (en ik vind nog) het dagen waarbij een bloemetje of een ander kleinigheidje voldoende was.
Het ging moeizaam.
Er waren de tekeningen en ingefluisterde ideetjes van kleuter-  en andere juffrouwen. Dat waren vertederende cadeautjes waar je niet omheen kon.
Later probeerden we het uit te leggen, dat het opgedrongen feesten waren, te commercieel, niet nodig.
Helemaal zonder franje kwamen we er niet langs.
Dat maakten we af met  ‘Kopen jullie samen een bos bloemen, dan zorgen wij voor taart en wat lekkers.’
Niet alle kinderen hadden er vrede mee maar op de een of andere manier kwamen we er uit.
Gelukkig maar, deze dagen zijn geen onenigheid waard.

17 gedachtes over “Over vader- en moederdag

  1. Ik vind het nog steeds leuk en ik ben blij dat Geurtje en Edwin het ook leuk vinden, maar geen grote cadeaus graag en dat geldt ook voor verjaardagen. Er kan wel eens een uitzondering gemaakt worden als het gaat om iets wat moeder heel graag zou willen, maar zelf niet kan betalen…. als de kinderen het wel kunnen betalen zou dat bij uitzondering een keer kunnen, maar daarna graag weer normaal. Natuurlijk kan dat op elke willekeurige andere dag ook, maar het is gewoon leuk dat op zo’n dag de kinderen langskomen. Nou heb ik er maar eentje, maar met meer kinderen is het leuk als ze er dan eens allemaal zijn (of bijna allemaal). Het belangrijkste vind ik de gezelligheid!
    De kinderfröbels vond ik geweldig…. vooral omdat ik wist dat hij niet graag knuselde. 😀
    Maar hoe leuk ik het ook vind, het moet geen verplichting zijn….. als Edwin eens iets anders heeft op die dag moet dat ook kunnen.

    Like

  2. Dat vult ieder op zijn eigen manier in. Het verschil tussen deze en gene zagen we ook bij diverse families, de een verwachtte een groot cadeau, voor de ander hoefde het niet.
    Even goeie vrienden.

    Like

    1. De groot cadeau verwachten? Daar ga ik bij geen enkele gelegenheid van uit. Ik vind het belangrijker of er aandacht aan besteed is .iiever een met zorg gekozen cadeau van 1 euro, dan een achteloos uit de borstzak gehaalde 100 euro.

      Liked by 1 persoon

  3. Hetzelfde voor verjaardagen, Kerst en Nieuw… vaak een hoop gedoe in families omwille van het ‘moeten.’ Ik hou het liever allemaal ongedwongen. Dat moet ook wel als je eigen kind en stiefkinderen hebt. Om het dus niet ingewikkeld te maken, houden we het op dit vlak bij vrijheid, blijheid. Voor de kinderen zelf zijn er tenslotte ook nog de stiefouders, schoonouders, grootouders… ze kunnen niet overal tegelijk zijn. Grote cadeaus hoeven wij hier ook niet. Een onverwachte, kleine attentie blijft leuk.

    Liked by 1 persoon

    1. Daar zeg je wat, dat was hier ook een afweging: Niet gescheiden, toch een te grote groep geworden met aanhang en grootouders die toen nog leefden. Dat tikt aan.
      Ik hoorde dit ook van mensen met veel kleinkinderen, het werd ze simpelweg te duur: verjaardagen, communiedagen, sinterklaas.

      Liked by 1 persoon

      1. Ik ben dat natuurlijk gewoon… wat dacht je van de familie waar ik uitkom… met 9 kinderen, meer dan 20 kleinkinderen en nog meer achterkleinkinderen… ik zou even moeten tellen… Dan haak je gewoon af. Neven en nichten verdwijnen helemaal op de achtergrond… mijn tante kreeg zelfs 11 kinderen…. Het is niet te volgen. En dan zijn er nog heel weinig echtscheidingen in mijn familie. Enkel mijn oudste broer en ik. Dat valt dus enorm mee. Tot nu toe… maar goed, ze zijn ondertussen allemaal 50 en 60 +… er zullen er nu geen meer gaan scheiden, vermoed ik…

        Liked by 1 persoon

        1. Zo ging het bij ons ook. Eveneens negen kinderen en een grote schare erachteraan.
          Intussen uit elkaar gegroeid door scheiding, verhuizing en emigratie, enkele broers en zussen overleden, zo ging het bij veel gezinnen. In sommige families blijven ze dicht bij elkaar wonen. Dat zijn bijna eigen gemeentes 😉

          Liked by 1 persoon

  4. Mijn mama houd wel van een bloemetje, maar voor haar hoeft dit ook niet allemaal persé. Toch kan ik haar soms op moederdag laten verleiden door een getrakteerd etentje. Alleen dit jaar hadden we andere plannen. De dag er voor hadden we ons jaarlijks muziekevenement voor een goed doel georganiseerd, dus moesten we op moederdag de opkuis doen. Maar ze vond het niet erg. Ze was blij dat ze er bij mocht zijn.

    Liked by 1 persoon

  5. Inderdaad op school worden de kinderen er al mee overspoelt, en niet meedoen betekend dat je er niet bijhoort.
    Die momenten dat ze iets terug willen doen gebeurd veel meer dan op een zondag. Hans

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

