Vrije geesten? Misschien.

biechtstoel
Bij het zien van gedrilde volken als die van, bijvoorbeeld, Noord-Korea, denk je onwillekeurig: dat zou hier niet lukken.

Toen ik van de week in een katholieke kerk was die ik sinds mijn tienerjaren niet meer bezocht, maakte ik een rondje en zag de bekende geloofsrompslomp als kruiswegstaties, altaar, orgel, biechtstoel en meer.  Ik dacht aan het automatisme waarmee we gehoorzaam een religie of andere doctrines volgden en besefte: ja, ook wij zouden ons laten vormen in een mal die een overheid het beste uitkwam.
Nu niet meer (misschien?), lang geleden zeer zeker.

10 gedachtes over “Vrije geesten? Misschien.

  1. Ik ben er niet zo zeker van dat het niet meer zou kunnen. Mits de juiste aanpak lukt het altijd (op de uitzonderingen na, die ze dan wel in een gekkenhuis opsluiten).

    😉

    Liked by 1 persoon

  2. Ik heb ondervonden hoe mijn moeder ooit werd geïndoctrineerd. Het was bangmakerij. Ook in mijn jeugd deden ze op school hard hun best om ons volgzaam en monddood te maken, vooral via geloof. Daar hoorde de biechtstoel ook bij. Het kan altijd opnieuw gebeuren, maar dan misschien onder een andere vorm.

    Liked by 1 persoon

  3. Als kind stapte ik een keer in de biechtstoel en wist simpelweg niets te zeggen. Ik heb dat daarna altijd flauwekul gevonden. Voor zover ik weet heb ik er nog nooit iemand uit zien komen.

    Liked by 1 persoon

  4. De indoctrinatie heeft altijd van doen met dat wat komt na ons leven nu. De dood en de hel of de hemel. In sommige landen of doctrines is die hel nu al op Aarde te vinden, bij andere gelooft men heilig in de Hemel die volgt op een mooi leven nu. Bij de katholieken was er veel mogelijk mits je maar kerkelijk was en biechtte. Bij de Protestanten is de dreiging van niet naast de troon van Jezus terecht te komen groot genoeg om mensen zich netjes te laten gedragen. Maar het zijn redelijk onschuldige geloven en doctrines ivm wat zich heden ten dage allemaal aandient. Zodra geloof en overheid een vormen en de dictatuur wordt bedreven met heilige geschriften in de hand, komt het totalitaire om de hoek en moeten wij onze vrijheid met alle middelen beschermen.

    Like

Geef een reactie

