Vijf uur, etenstijd

Hongerig kwam ik langs de vettent. Ik stopte niet, dat doe ik nooit. Braaf snelde ik naar huis met de sla en tomaten en een tas vol andere karige voedsels.
Daar maakte ik de gezonde maaltijd die goed voor me is. Op smaak gebracht met kruiden. Afgeblust met een kop thee, groene uiteraard. Zonder zoet.
Een restje magere yoghurt diende als toetje.
Eén moment sloeg de twijfel toe bij de brie: plankje maken? Nee…
Tis moeilijk, soms.
Door elkaar genomen eet ik goed, gezond, smakelijk en genoeg.  Ik houd van rauwkost en groentes, eet graag zure yoghurt,  frisdranken zijn niet aan me besteed. Snoepen is er niet bij, koekjes zijn voor de visite.
Maar zo af en toe, bij het zien, ruiken of horen van patat, dan loopt het water me in de mond. Het achtervolgt me tot in dromen, echtgenoot nam de logeerkamer omdat ik patat uitademde, ik kon er niets aan doen. Patat en de bijbehorende vettigheden, kroketten en berenhappen en slaatjes met uitgedroogde eieren,  you name it, ik ben er verzot op.
Ik ben geen deskundige maar geloof dat het een link is naar de tienertijd. Cafetaria’s waren de ultieme plaatsen om bij elkaar te komen en naar herriemuziek te luisteren, toen we nog te klein waren voor concerten.
Terwijl Moe het slechte plaatsen noemde met verkeerd voedsel en ons koppig bloemkool voorzette.
Zodat we voor altijd de zin naar friettenten met reuring en gelijkgestemden bleven behouden. En naar patat.
Ze wist niet beter. Wij ook niet.
22 gedachtes over “Vijf uur, etenstijd

  1. Heerlijk! Ook ik eet gezond, maar zo af en toe even niet! Ik sta mijzelf toe om hooguit 1 x per maand patat te halen….. ik doe het niet elke maand, maar het idee dat het mag vind ik al fijn. Ik heb tegenwoordig een heteluchtfriteuse en dat bevalt mij prima, die gebruik ik wel vaker…. geen extra vet, dus dan valt het mee. Dingen die speciaal voor oven of airfryer zijn zijn al voorgebakken en zit voldoende vet in om toch bruin te worden, maar ik doe er ook dingen in die daar niet speciaal geschikt voor zijn gemaakt en het meeste smaakt best. Niet voorgebakken (maar wel voorgekookte) aardappel is droger, maar smaakt mij prima! . Ik heb de goedkoopste heteluchtfriteuse die ik vinden kon en die is gewoon goed (Inventum).
    Maar toch…. zo heel af en toe een zakje bij de snackbar halen is wel heel erg lekker.

    Liked by 1 persoon

    1. Snap ik helemaal. Wat voor de een koek en snoep is, is voor mij patat en de sfeer die er omheen hangt. Ik ga er zelden naar toe (ik bak zelf) maar de geur prikkelt me nog steeds.

      Like

  2. Ik doe er niet aan. Nu is het modewoord: “gezond”. Wel, ik blijf eten zoals ik gewend was, want ik ben gezond en ik wil dat zo houden. Ik ga niets aan mijn levensstijl veranderen zolang alles goed zit.

    En ja, daar zit af en toe wel eens goed pak friet met mayonaise bij.

    Liked by 1 persoon

  3. Het beeld van vroeger klopt wel en eigenlijk het huidige ook wel.
    Het is net of ik in mijn eigen boodschappentas kijk, en dan net zo veel trek in iets vies vet en ongezond krijg. Hans

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

