Man en regen

Hier zit ik,  zonder echtgenote die weggelopen is met de hond, me suf te vervelen op die doorgezakte bank aan een kop slappe thee. Het laatste zakje. Wezenloos staar ik naar ramen als regenrivieren. Chagrijnig tot op het bot zoek ik kouwelijk de enige deken die ik kan vinden, een kriebelig jeukding maar so what, ’n paar niesbuien geven misschien afleiding.
Gebeurde er maar wat.
Half hopend kijk ik uit naar iemand, kan niet schelen wie. Hij zal druipnat zijn hetgeen precies bij mijn stemming past. Niet dat ik op hem reken, ik denk dat ik ijl door kou en gekriebel.
En dan, als ik van vervelendigheid bijna in coma raak, gaat de bel.
Halleluja, de druppelende man. Ik sleep me naar de deur en zie een beauty van een vrouw,  knetterend van droogte onder een privézon, in een krans van azuur  terwijl de regen om haar heen stoomt. Ze  lacht en zegt: ‘Dag, ik ben verkoper.’  Perplex staar ik haar aan. ‘Dit klopt niet,’ begin ik, ‘U moet een man zijn, kleddernat en wat verkoopt U eigenlijk?’
‘Wat denkt U meneer? Zon natuurlijk. Bij afname van driehonderdduizend kwh krijgt U drie uur per dag extra voor de helft van de prijs. Dooft meteen alle regenbuien.’
Dat klopt, de druppels verdampen zodra ze haar raken.
Ik aarzel. ‘En waarom bent U geen man? Zo heb ik het toch bedacht?’
‘Ah, een delicate kwestie maar ik zal eerlijk zijn. Teveel zon is schadelijk,’ ik knik, ‘er kan een kleine mutatie optreden. Maakt U zich geen zorgen, een hangertje meer of minder deert de mensheid niet. Voor U het weet zit U aan de verkeerde kant en geniet evenveel als vóór die tijd.’
Ongelovig kijk ik haar aan. ‘Meent U dat nou?’
‘Zeker. Wilt U…’
Nee, ik wil niks en gooi de deur dicht. Meteen klettert de regen weer. Weg koortsdromen van kletsnatte verkopers die me gezellige dingen aansmeren en de vervelende middag doorbreken.
Narrig kruip ik weer onder de jeukdeken en drink de laatste thee op.
Ik denk aan het zonne-aanbod en aan mijn weggelopen vrouw.
Stel dat ze terugkomt, gelokt door mijn extra- zon, wat zou ik moeten zeggen?
Een overdosis aanbieden?

19 gedachtes over “Man en regen

  1. Geef die man een stevige paraplu en laat hem naar buiten gaan…… ook in de regen zal hij mensen tegenkomen en alles is beter dat zitten kniezen achter het glas. Of hij moet leren zichzelf te vermaken met een hobby, ook dat doet wonderen. Of zich leren verbazen over de dingen zoals een regendruppel die over glad glas toch allerlei ingewikkelde bochten maakt….. mooi om naar te kijken.
    Geweldig verhaal!

    Liked by 1 persoon

  2. Goed verhaal. Sinds kort ontvangen ik geen feedback meer of een like. Er is iets met mijn blog. Zou jij als tekst een van mijn verhalen van feedback willen voorzien. Dank, Gemma

    Liked by 1 persoon

    1. Gemma, ik kan niet op jouw blog komen, je hebt hem op ‘privé’ staan. Dit ↓krijgen we te lezen: . :

      This site is marked private by its owner. If you would like to view it, you’ll need permission from the site owner. Request an invite and we’ll send your username to the site owner for their approval.

      Bij Instellingen kun je dit afvinken. Staat bijna onderan.

      Like

Geef een reactie

