Merel vs kat

Er klonk geritsel op het dak. Ik keek op en zag een merel over de koepel hupsen, hij had twijgjes in zijn snavel.

Een kwartier later weer een of dezelfde. En later nog een. Ik ging naar buiten, nieuwsgierig naar waar de vogel het nest bouwde. Bezorgd ook.
Een ander geluid werd hoorbaar, heel zacht. Van een kat die niet kon voorkomen dat het afdak waarop hij in sluipgang bewoog, licht kraakte. Hij zag me en stopte even, liep dan door met zwiepende staart.
Waarschuwingsgeroep van de vogel waarop ik wachtte bleef uit. De kat zette zich in de loerhouding en wachtte ook.
Er kwam niets.
Toen heb ik de kat zelf weggejaagd want hoeveel ik ook van katten houd, een merelwoning in aanbouw, daar moet hij van afblijven.
Ik dacht niet ver genoeg vooruit.  Niet aan de  jonkies die straks uitvliegen onder pootbereik van dezelfde kat. Dat dat erger is dan een vernield huis vóór er eieren in liggen.
Zucht.
Wanneer doen we het goed?

 

16 gedachtes over “Merel vs kat

    1. Is me bekend, ook dat merels uitdagers zijn. Als je ziet waar ze nestelen , met de kat op grijpafstand. En hoe ze langs de mensen scheren.
      Toch is het jammer als ze gegrepen worden.

      Like

  1. Vier jaar geleden aan de hand gehad met onze poes die op een ochtend een jonge merel te grazen nam. Mama merel zat je jammeren op de schutting en vloog na een paar minuten weg. Toepasselijk verhaal.

    Liked by 1 persoon

    1. Ja, ik ken het ook van eigen katten die we toen hadden. We hielden ze binnen, hielp niet, in een onbewaakt ogenblik….
      Vogelkastjes hangen we niet meer op maar merels gaan desnoods in een bloembak wonen.

      Like

  2. Het is de natuur….Wreed maar waar. Wij zagen ooit een kauw een klein polletje bij een eend weghalen. Gillend werd dat kleine ding meegenomen en vermoedelijk verderop opgegeten. We waren helemaal ontdaan. Maar ja, als je even niet kijkt heeft de reiger die ook zat te loeren intussen en kikker of vis naar binnen geslikt. We willen het niet, maar kijk eens wat we vanavond op het menu hebben staan. 9 van de 10 mensen doet aan deze voedselring mee….En die kat zit ook in die cirkel…..Vandaar dat wij ze niet naar buiten laten. Valse rovers…:)

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

