Serie. Een spraakzame vrouw.

Er was eens een vrouw die zo veel praatte dat ze af en toe met oorkleppen liep omdat haar oren tuitten van haar eigen geklep.
De omgeving vond haar een lief mens, als ze maar niet zo eindeloos ratelde.
Ze was niet te stoppen. Hoe men ook vroeg, smeekte, verordonneerde, huilde desnoods, ze kletste door.
‘Wees stil, vrouw,’ kon men regelmatig horen in de stad, meestal gepaard gaande met het beeld van een knielende die gevouwen handen naar haar ophief waarbij tranen van oorpijn over hun wangen liepen.
Het was werkelijk te gek.
Direct na het ontbijt kwam ze bij de buren binnnenlopen, al pratende. ‘Goedemorgen, uitgeslapen? Ik ook. Er is weer een hoop gebeurd. Veertien inbraken en de weerberichten zijn prima. De minister komt op bezoek voor de geluidsmeting, ik zorg dat ik erbij ben. Ergens las ik dat een kat zeven jonkies heeft, tistochwat met die katers en wat vinden jullie van het energieprobleem, idioot toch zolang het water nog stijgt laat ze zich daar eerst maar om bekommeren, ik heb de roeiboot al klaar zorgen jullie daar ook voor? En…’ Hier moest ze ademhalen en kon de buurvrouw haar naar buiten duwen en de deur met een ‘Besjoer’ op slot draaien.
Een passerend fietser had pech, hij werd meteen aangeroepen. ‘U bent al vroeg op pad, zeker het bed uitgerold? Houdt U van fietsen? Mooie bezigheid ja, je komt overal op eigen kracht, geweldig om op deze manier van de natuur te genieten, deed mijn man zaliger ook maar ja, op het kerkhof valt niet veel te genieten en trouwens, hij ziet het toch niet meer, zijn ogen waren al niet zo best en nu….’
Ook de fietser maakt van de adempauze gebruik en spoot weg. Na de zoveelste wegloper zocht ze meestal een praatpaal al had ze er niets aan want ze waren stuk voor stuk ontmanteld vanwege doorlopende storingen aan de elektronica. Ze kletste gewoon door.
Zo praatte zij zich door het leven.

15 gedachtes over “Serie. Een spraakzame vrouw.

  1. Zeer treffend beschreven Bertie! Wat vermoeiend dit type vrouw (of man)… vaak goedbedoeld, maar niet om aan te horen. Ze zuigt je leeg binnen een paar minuten… iedereen loopt ervan weg omdat ze zo ratelt… en toch heeft ze het niet door… Ik ga nu zwijgen. 🤐

    Liked by 1 persoon

  2. Hahaha …Dit gaat over mij. Oké, ik ben iets minder erg, maar volgens broer zou het heerlijk zijn als ik mijn mond eens hield. Maar het gaat vanzelf, pas achteraf realiseer ik mij dat ik misschien wat veel aan het woord was. Ik weet wel dat dat erger is sinds ik alleen ben……….Maar ja, dan heb ik al 31 jaar de tijd gehad om het af te leren. Blijkbaar ken ik geen tussenweg.., vroeger te verlegen, nu praat ik teveel……Vroeger veel te mager en nu veel te dik….Of zou het compensatie zijn? Een inhaalslag?. Maar een goed verhaal weer!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

