Nieuwsgierige mensen

‘Jullie gaan laat naar bed,’ zei een buurman van de overkant..

Verbaasd vroegen we ‘Let jij daar dan op?’
‘Nee, maar ik zie dat er ’s avonds nog lang licht brandt.’
Oud wijf, mompelde man binnensmonds.
Later.
‘Jullie gaan laat naar bed,’ zei een buurman in de straat achter ons.
Minder verbaasd vroegen we ‘Let jij daar dan op?’
‘Nee maar ik zie nog laat het licht branden bij jullie. Dat zie ik door de koepel.’ Hij lachte er trots bij, hij vond het zelf een grootse ontdekking.
Oud wijf, dacht ik.
Bij rondvraag hoorden we dat veel mensen nog even uit het raam kijken voor ze in bed stappen. Een doodnormale gewoonte.
Maar ook: eerst de straat links en rechts afspeuren voor de deur op nachtslot gaat, zien wie de hond ’s nachts uitlaat, welk buurkind te laat thuiskomt. ’n Paar mensen zitten met verrekijkers, volgens mij hebben ze speciaal hun dakkapellen daarvoor gebouwd.
Tja. Je zegt er niets van want wilt geen ruzie. Maar raar vind ik het.
Wat een armoed als iemand geen andere interesses heeft dan het leven van buren die ook niets meemaken. Wat bezielt zulke gluurders? Ze kicken erop, dat hoor je bij hun opschepperige gezwets.

Grappig was het toen mijn man, een paar weken voor zijn overlijden zei, ‘het is een goed gevoel te weten dat iemand een oogje in het zeil houdt, straks.’  Hij lachte erbij, hij kende me.
Maar toen de buur een paar maanden geleden zei dat hij nog steeds alle avonden nog laat mijn licht zag branden vond ik dat knap vervelend.
Al kan ik niet uitleggen waarom

14 gedachtes over “Nieuwsgierige mensen

  1. Hihi….. sommige mensen maken het ook wel heel erg. Natuurlijk kan ik mij voorstellen dat het iemand wel eens opvalt, vooral mensen die laat de hond uitlaten. Maar die mensen die het vanuit hun huis zien zijn dan dus zelf ook nog op!
    Ik zou het niet zo snel zeggen…. misschien als ik iemand erg goed ken of als er een reden voor is. Ik loop vaak laat op straat voor een avondwandeling, maar mij valt echt niet alles op.
    Maar…… ooit liep ik op een avond mijn keuken in en zag aan de overkant van het grasveld het licht van de badkamer bij iemand aangaan….. ik zei tegen Edwin : “Maarten gaat ook te bed!” …. toevallig gebeurde dat de volgende avond weer…. en nog eens…. toen werd het een gewoonte om die kant op te kijken als we in de keuken waren en altijd als het licht daar brandde zeiden we dat Maarten te bed ging. Pas jaren later toen ik de overbuurman een keer thuisbracht vertelde ik het hem.
    Ik vind het niet erg als iemand die ik goed ken zoiets een keer zegt, maar het hangt er wel vanaf hoe! Jouw buren die het opvalt dat je NOG STEEDS laat naar bed gaan vind ik bemoeials!

    Liked by 2 people

  2. Ik slaap meestal met venster helemaal open en dan kan ik van uit mijn bed lichten of TV’s van bij de buren zien. Ik laat er de slaap niet voor. Interessant zal het daar ook wel niet zijn, net als bij ons trouwens.

    Liked by 2 people

Geef een reactie

