Mist 15

Je zou denken dat verliefdheid alle ernst achter zich liet. Zelfs de sloomste vrijers waren tijdelijk niet ontvankelijk voor enig realisme, maar hij was anders.
‘P,’ vroeg ik resoluut, ‘nu wil ik een paar antwoorden, straight.’
Hij trok zijn wenkbrauwen op. ‘Ik wacht.’
‘Zijn alle mensen uit je vorige woonplaats zoals jij?  Zo weinig, eh, beheerst? Is het je temperament? Speelt je achtergrond mee? Verlies van je geliefde en nazaten?’ De overdreven woordkeus viel me zelf op.  ‘Of,’ viel me in, ‘had je een hoogstaande functie?’
P zei niets.
‘En dan nog wat, waarom preek ik weer als een barones in een lachfilm? Ben ik ook onder invloed, als jouw ‘zusje’? ‘
Hij dacht na.
‘Ik noemde jou mijn zusje omdat er signalen waren. Vraag me niet naar de werking feit is dat we vaak iets merken van verwante zielen. We noemen ze broers en zussen, verder negeren we ze; paranormale geesten komen zo vaak voor. Totdat ik, verbitterd en  wraakzuchtig, naar wegen zocht om onder de kwaadaardige druk uit te komen en luisterde naar een teken van zo iemand. Een jonge vrouw, naïef, onwetend van haar gave, ergens in het westen.’
‘Maar…’ Ontzet keek ik op. ‘Wat merkte je dan?’
Hij glimlachte. ‘Beelden van een man, geblondeerd? een ijsberg, een schip…’
‘Duizenden vrouwen zwijmelden bij DiCaprio’s Titanic,’ verweerde ik me terwijl ik met afgewend gezicht aan vijftig grijze tinten dacht.
‘Natuurlijk. Net als bij het lezen van E.L.James.’ Ik bloosde. ‘Toch herkende ik je enigheid, als onwetende kun je je niet afschermen.’
‘Iedere geest is uniek en jij kan ze allemaal lezen? Zomaar? Ik weet niet of ik dat op prijs stel. Wat had je gewild, dat ik jouw geesten zou bezweren?’
‘Hoor eens Bertje, daar hoef je niet zwaar aan te tillen.We zijn het gewend en zien het als een normale ontmoeting, er komen geen karakteranalyses door. En nog wat, ik ben blij dat ik je gevonden heb om een heel andere reden.’ Hij nam mijn handen en stopte abrupt. ‘Later meer, er is een donkerte, ergens.’ ‘Een luchtig ontbijtje?’ Met een veelbetekenende knipoog trok hij me mee.
Ik begreep het. Geen informatie verstrekken. Nietszeggende onderwerpen.
Na tosti’s en koffie leek voor hem de lucht te verhelderen.
Hij keek rond, ‘ik waag het erop.’
Ik luisterde.

