Illegale stort

zoals   hier

Het is onuitroeibaar.

We fietsten en wandelden voorheen talloze malen door de bossen, langs de Maas, over de hei en keer op keer kwamen we iets dergelijks tegen.  Niet alleen bouwafval en zolderopruimingen, ook meubilair,  verroest tuingereedschap en volle vuilniszakken. De laatste waren van het oude soort, die zijn veel goedkoper dan de blauwe. En slechter want ze waren meestal kapot. Er huist nogal wat  gedierte in de natuur en die roken waarschijnlijk iets eetbaars.
Ook zagen we een paar keer zakken met pampers, niet eens verborgen, gewoon tussen de bomen gedumpt. Propvol en maar half dichtgemaakt.

Dat de troep in de mooiste gebieden gesmeten wordt is logisch: door bomen en struiken zijn de vuilakken onzichtbaar vanaf de weg.

Op één plek lagen wekelijks vier of vijf gescheurde zakken met huisvuil, maanden lang. Uiteraard ruimde de gemeente – of wie dan ook- het telkens op, de dader zal gedacht hebben dat het een ophaaldienst was en bracht nieuwe zooi. Onbegrijpelijk, in het vullis  lagen geopende brieven en enveloppes verspreid, namen en adressen  waren dus bij de hand. Toch zeker geen gezeur over privacy en briefgeheim??

Waarom doet iemand dat. Geloven ze echt dat het groen vanzelf alles verteert? Voor het geld?
Dicht bij huis? Niet naar de legale stort willen?
Dat laatste is nog te begrijpen. Lange wachtrijen, afval moet specifiek verdeeld, personeel doet zijn best maar weet het niet altijd precies.
Maar dan nog.
De natuur opzadelen met rotzooi is crimineel.

16 gedachtes over “Illegale stort

  1. Vreselijk al die troep! Aan de andere kant begrijp ik het soms ook wel…… er zijn gemeentes waar geen grofvuil meer wordt opgehaald …. zelf wegbrengen mag wel, maar soms moet daar dan flink voor betaald worden ….Hoewel ik het niet goedkeur, begrijp ik het dan wel als mensen een andere “oplossing” zoeken

    Liked by 2 people

      1. Ik begrijp het niet. Bij hen thuis moet het blinken, ze hebben hun mening over iemand die een week de ruiten niet zeemt, maar verder steekt het allemaal niet zo nauw. Net mestkevers.

        En het is overal, maar dan ook overal!

        Liked by 2 people

      2. Ik heb er wel eens mee gedreigd…… hier hebben ze de eigenaardige regel dat ze komen ophalen wat klein genoeg is om zelf weg te brengen, maar als het groter is halen zij het niet op…. dus toen ze mijn zonnescherm niet op wilden halen omdat het langer was dan 1.50 meter heb ik gezegd dat het een leuk speelobject zou worden in de buurt.
        “Kunt u het niet lopend wegbrengen?”
        “Zie je mij gaan? Ik ben zelf nauwelijks 1 meter 50”
        Uiteindelijk is het opgehaald, degene die het op moest halen vond het onzin…. vrachtwagen met takel, geen enkel probleem voor hem!
        Later nog eens mee gedreigd toen ze mijn aangemelde bank niet opgehaald hadden….. ik zou niet op de lijst staan en moest hem weer binnen zetten (had al een nacht in de vochtigheid gestaan) en dan een maand later weer naar buiten….. echt niet! Ik ben toch even kwaad geworden……. terwijl ik naar de tandarts was is er toch iemand gekomen met een bestelwagentje… te klein natuurlijk en de man schijnt er behoorlijk moeite mee gehad te hebben , Sinds die tijd meld ik het per mail aan…. dan krijg ik een bevestiging! Ik heb niet vaak wat, maar als ik bel is er altijd gezeur.

        Liked by 1 persoon

        1. Dat is natuurlijk stompzinnig. De betreffende ambtenaar zal zijn/haar reden wel hebben maar onsympathiek is het zeker.
          Bij mijn weten wordt hier geen groot vuil opgehaald. Als je het zelf niet kunt charter je maar iemand. Soms lastig.

          Like

          1. De regels waren echt niet langer dan 1.50m en niet groter dan 1m3….. ze zijn er wel een beetje van teruggekomen, want dan zou je een bank in stukken moeten zagen.
            Je moet ook precies melden wat je hebt, want het moet gesorteerd worden aangeboden.
            Toen we mijn schoonvaders huis moesten leeghalen in Purmerend ging het daar gelukkig een stuk soepeler….. de grote stukken konden we buiten zetten op de afgesproken dag en dat kon altijd al snel. Edwin heeft zelf heel veel kleinere dingen weggebracht…. ze kenden hem daar al.

            Liked by 1 persoon

  2. De gevolgen van de consumptiemaatschappij waarbij je meer verpakkingsafval koopt dan product zelf. Vervolgens moet je al het afval sorteren en wegbrengen. Voor sommigen duidelijk teveel gevraagd. In ieder geval een zeer egoïstische, asociale en respectloze daad. Vreselijk.

    Liked by 1 persoon

      1. Inderdaad, het sluikstorten gebeurde vroeger misschien nog meer… ik herinner mij de kapotte elektrische toestellen die gedumpt werden langs wegen of op velden. Dat zie je gelukkig niet meer.

        Like

  3. Helaas zie je dit niet alleen in bos en heide, maar ook in parken en woonwijken.
    De mens is gemakzuchtiger geworden, gooi maar neer een ander ruimt het wel op.
    Helaas voor de natuur die kan er niets tegen doen. Hans

    Liked by 1 persoon

  4. Ik zag onlangs op TV wat die vuilstort sommige mensen moet kosten (Bunschoten). Dat gaat om heel veel geld. Dan krijg je dit. Overigens zag ik dit jaren geleden ook in de fraaie Algarve (Portugal) ook. Daar mikte men grofvuil gewoon in de natuur, vlak achter de fraaie stranden waar wij als toeristen liepen. Zelfs autowrakken vonden we toen we een keer een wandeling maakten over de fraai begroeide duinen daar. De mens vernietigt zijn eigen omgeving met dit gedrag. Maar wellicht moeten gemeenten ook eens wat minder inhalig zijn en belonen waar mensen schoon gedrag vertonen ipv altijd maar weer lasten verhogend te keer gaan…

    Liked by 1 persoon

    1. Het is universeel, ik weet het.
      Maar in ons land valt het op omdat er zo weinig plaats is en er voorzieningen zijn. Te duur hier en daar, de mensen zullen zorgvuldig om moeten gaan met afval. Ergens dumpen is geen optie, het is altijd te dicht bij de bewoners. Ongedierte, insecten.

      Like

Geef een reactie

