Krant en reageerders

Wanneer je een paar keer de reacties op online krantenartikelen hebt gelezen weet je meteen hoe onbehoorlijk de schrijvers vaak zijn. Het is soms bagger wat er ingestuurd wordt, gewoon ergerlijk en oerdom. Jammer voor degenen die wèl een onderbouwd commentaar geven,

De ergste worden niet geplaatst maar er blijven er nog genoeg over waaraan je kunt zien dat de reageerder een artikel niet begrijpt of, wat vaker voorkomt, niet goed leest. Een paar regels neemt men op en de rest ontgaat ze.
Een Noorse krant  heeft daar iets op gevonden. Voordat commentaar wordt doorgelaten moeten eerst een paar vragen beantwoord worden waaruit blijkt dat ze het betreffende artikel hebben gelezen.
Als het een goede methode is zouden andere kranten het kunnen overnemen, het zou heel wat beter leesvoer opleveren.

20 gedachtes over “Krant en reageerders

  1. Bij dat online reageren, heb ik ook vaak het gevoel dat mensen woede ventileren als ongeleide projectielen… Gewoon woede, zonder dat het ook maar iets met het onderwerp te maken heeft. Ja, daar moet iets aan gedaan worden. Al die kwaadheid mag eruit, maar liever elders en op een andere manier.

    Liked by 1 persoon

  2. Je ziet soms ook wel dat ze ofwel enkel het plaatje bekeken ofwel enkel de titel lazen en zo volledig naast de kwestie reageren.

    Maar dat toogpraatgedoe krijg je er niet uit, denk ik. Ze lezen, vullen de lijst in en spuien maar weer.

    Liked by 1 persoon

    1. Nee, echt niet.
      Ik herinner me de scheldreactie van een gek op mijn weglog, eerst was ik beduusd en daarna kwaad. Ik heb net zo lang gezocht tot ik wist waar zijn IP-nummer vandaan kwam. Het bleek een school in Amsterdam te zijn.

      Like

    1. Alleen in de papieren krant lees ik ze, daar heb je de ‘gewone’ post. Maar op Internet ben ik er mee gestopt, je kunt zien dat er veel te impuslief geschreven wordt, vaak zonder kennis.

      Like

  3. Reageerders op kranten online weten soms beter dan gelijk wie hoe de vork aan de steel zit, hebben alle wijsheid in huis en zijn heel slim. Vroeger spraken ze zo op café nu op de sites van dagbladen. Grappig of triest ?

    Liked by 1 persoon

  4. IK weet niet hoe men dit bij kranten doet, maar ik voldoende verantwoordelijkheid gehad voor diverse bladen om te weten welke criteria je hanteerde om een brief al dan niet te plaatsen. Je moet je realiseren dat wat je ook doet, in print of online, er altijd mensen zijn die het beter weten, graag corrigeren, afwijkende meningen willen fileren en zo meer. Online is dat momenteel sterker dan bij print omdat je daar toch een beter filter bezit. Maar als ik idd zie wat sommige mensen allemaal aan kwalijks insturen bij media die iets plaatsen wat ze niet zint….waaaauw. Oneens zijn is prima, op inhoud de discussie aan ook, maar schelden en bedreigen is echt te gek voor woorden. Alsof elk fatsoen verdwijnt als we achter een scherm zitten…

    Liked by 1 persoon

  5. Een goede oplossing…… Misschien dat door het beantwoorden van de vragen de reageerder ineens tot zinnen komt en in elk geval moet het artikel dus goed gelezen zijn. Het valt mij bij de reacties ook altijd op dat de mensen daar dan weer op elkaar heftig reageren….. iemand met een andere mening is gelijk een stom wijf of erger. Iedereen mag zijn mening hebben, maar graag wel in normale bewoordingen!
    Ooit reageerde ik op een artikel over een ongeluk…. de plek waar het zou zijn gebeurd kon niet kloppen en ik meldde dat….. daar werd ik door andere reageerders op aangevallen, want wat maakte het uit, ik moest denken aan de slachtoffers….. Ik heb verder niet gereageerd.
    Ik zie vaker fouten in artikelen, dingen die absoluut niet kloppen…. ze zoeken het maar uit, wie het geloven wil die doet dat maar.

    Liked by 1 persoon

      1. Precies!
        Ik heb ook wel eens gebeld om een fout door te geven…. dat werkt beter. Een keer las ik dat een auto bij Monnickendam over de kop gegaan was en in het Noord-Hollandskanaal terecht was gekomen….. dat leek mij sterk…. dan moet die auto zo’n 10 km doorgerold zijn…… daar heb ik over gebeld want ik begreep nu niet welk deel van het verhaal juist was (het kanaal of Monnickendam).

        Liked by 1 persoon

Geef een reactie

