Bijgeloof?

Wakker liggend hoor ik opeens een zacht gemurmel.
Vreemd. Ik controleer tv, internet en keukenapparatuur en ga weer naar bed.
Opnieuw hoor ik het, luider nu. Speurend kijk ik rond maar de maan laat het afweten waardoor schaduwen vaag aandoen, de stoel is een onduidelijk vorm, het nachtkastje een donkere vlek. Ik knip het licht aan, niets te zien, en uit.
Het geluid zwelt aan, langzaam maar onmiskenbaar.
Een gedachte flitst door mijn hoofd: komen ze me halen? Hebben ze weet van..  neeee, zoiets bestaat niet.
Dieper kruip ik onder de dekens.
Ze dempen het geluid slechts ten dele. Het heeft nu een doffe ondertoon, iets dwingends.
Het klinkt als een omen van slechtheden en doet me huiveren.
‘Jje bent toch niet bang?’ meen ik te verstaan. ‘Kom kennis maken…’ Maar ik ben juist erg bang, gluur voorzichtig door een kiertje. De maan richt één voorzichtige straal op het nachtkastje, duikt weer weg.
Het is genoeg. Daar ligt het levenstestament dat ik maakte.
‘…in geval van ernstige ziekte …blijvend letsel aan organen… etcetera….blabla… gelieve mijn leven niet te rekken…’
Een bijgelovige vriendin keurde het af. ‘Het is de goden verzoeken, ze komen je halen voor je tijd.’
Ik lachte haar uit.
Maar nu.
Ze komen naderbij, ze willen me. Ik voel het en sterf nu al bijna, van angst. Nog niet, roep ik, het is te vroeg, ga weg, ik wil niet…
In wanhoop grijp ik het papier en scheur en nogmaals en meer, bij elke rits neemt het murmelen af tot het papier op is.
Het is stil.

20 gedachtes over “Bijgeloof?

Geef een reactie

