Tante in koopjes. Toen.

Er hing spanning in de lucht.
De atmosfeer knetterde van opwinding.
De UITVERKOOP begon.
Alle inwoners van de stad kwamen naar buiten en verzamelden zich voor grote warenhuizen, hun harten kloppend van verwachting; lege tassen bungelden aan de handen. Zo ook onze tante. Zij stond vooraan, kooplustig en met de scheenbeschermers stevig aangegespt. Een boksbeugel in haar jaszak, voor noodgevallen.
Na een fluittsignaal stormden de horden naar voren.
Gottegot, dacht tante, als er maar wat voor mij overblijft en met een daverende strijdkreet wrong ze zich naar  diverse afdelingen, dwingend en dringend.  Bang dat ze wat zou mislopen greep en graaide ze allerlei wonderlijke zaken totdat ze met armenvol spullen bij de kassa belandde. Wazig rekende ze af en holde naar het volgende front, de tas was nog lang niet vol.
Ze passeerde de ME bij de Hema en moest slag leveren. Ze won en triomfeerde bij de bakken met buitenaardse kleding. Er waren broeken met anderhalve pijp en truien met armsgaten aan de onderkant, ze ontdekte een eigenaardig geval dat van oorsprong een dekbedhoes voorstelde maar door de verbeten gevechten tot twee hoofddoeken geslonken was. Eén daarvan bracht het tot haarlint.
Tenslotte had ze haar tassen vol en uitgeput ging ze van het uitgespaarde geld een taartje eten.
Naderhand bleken haar aankopen een zootje te zijn wat een beetje zielig was want ze had al die moeite bekocht met drie dagen bedrust en twee stripjes hooggedoseerde valium.
Gelukkig knapte ze snel weer op; ze plaatste een advertentie bij de supermarkt:
“Aanstaande Zaterdag Carboot-Sale in de Hoofdstraat, Van Alles Wat….”

16 gedachtes over “Tante in koopjes. Toen.

  1. O, ik zie het gewoon!
    Vroeger begon de uitverkoop op een vaste dag…… ik ben gek op uitverkoop, maar stort mij niet in het strijdgewoel als het al te heftig wordt! Nu zijn de regels voor uitverkoop anders, de ene winkel begint eerder dan de andere, tussendoor zijn er koopjes, ik vind dit fijner.
    Het is leuk om met koopjes thuis te komen, maar dan wel goede dingen, waar ik wat aan heb!

    Liked by 1 persoon

    1. Koopjes jagen lijkt wel ingebakken. Indertijd stuntten grote zaken met, bijvoorbeeld, een tv-toestel voor tien gulden, of een fiets voor vijf. Er werd in de nacht voor de opening gekampeerd door iedereen die de eerste wilde zijn.
      Niet altijd verheffend, dat strijdgewoel.☻

      Like

      1. Ooit was er hier in de uitverkoop een elektrische klok voor heel weinig geld en mijn broers vonden dat echt iets voor mijn moeders verjaardag. De klok was echt leuk, een heel apart model. Zij zaten nog op de lagere school en wilden ’s nachts voor de deur liggen. Het mocht van mijn vader……ik geloof dat hij wel een paar keer is gaan kijken. Tegen de ochtend kwam er een klasgenoot bij….. de winkel ging open, de jongen ging naar binnen en wilde de klok kopen. Daar staken mijn broers een stokje voor….. de winkelier wist het natuurlijk ook niet, maar toen mijn broers over de hele nacht konden vertellen wat ze gehoord en gezien hadden (om zo laat ging het licht even aan e.d.) begreep de man dat zij echt de hele nacht voor de deur gelegen hadden.

        Liked by 1 persoon

Geef een reactie

