Thuis of in de winkels?

 

Deze advertentie las ik in de Trouw, volgens zeggen stond het ook in andere kranten.
De bedenker zal het zelf misschien een goede zin vinden, ik vind het kretologie. Internet komt niet uit de lucht vallen, winkeliers  hadden er op kunnen inspelen.

Is het volgende niet mogelijk?

Kleinere panden met voorbeelden van de te bieden koopwaar; wanneer men aan de toonbank ook een digitale bestelling kan plaatsen wordt service geleverd. Kost minder aan personeel. Gewone winkels kunnen daarnaast blijven bestaan als ze dat willen.
Op die manier houd je gezellige koopstraten zonder dichtgeplakte winkelruiten, alleen zijn de online-zaken kleiner.
Overgebleven ruimtes zouden besteed kunnen worden aan fatsoenlijke toiletvoorzieningen, meer  thee- en koffiebars, leeszaaltjes, kleine filmzaaltjes, rustpunten, minimusea, ik noem maar wat.
Uiteraard vergt het veel aanpassing, toch lijkt het me een betere oplossing dan lege etalages. Die doen afbreuk aan de sfeer.
Advertenties

17 gedachten over “Thuis of in de winkels?

  1. Het kan heel goed samen, het één sluit het ander niet uit. Veel winkels zijn wel bijtijds een webwinkel erbij begonnen, dat moet dan wel een goede site zijn, niet eentje waar niks te vinden is! Heb ik ook wel eens gehad, klik ik op bestellen en dan is dat net iets dat alleen in de winkel te koop is en niet online….. als dat met veel artikelen is haak ik af@ Veel winkels hebben ook dat via internet besteld het in de winkels gratis is af te halen, of tegen een geringe vergoeding wordt het thuisbezorgd. Ik ken een bedrijf dat als webwinkel begonnen is, heel snel groeide (goede en snelle service en veel humor) en nu al meerdere fysieke winkels heeft als aanvulling. Er zijn nog steeds mensen (ik ook) die het heerlijk vinden om te winkelen, de spullen in het echt te zien, lekker rondstruinen. Ik bestel ook wel eens via internet, maar dat kan voor mij het winkelen niet vervangen!

    Liked by 1 persoon

  2. Wij hebben hier een paar leuke kleine winkeltjes die buiten het hoogseizoen niemand over de vloer krijgen. Zij spelen perfect in op het internetwinkelen en verkopen bijna meer via internet dan via hun winkel. En dat vanuit een piepklein dorpje. Een goede zaak toch?

    Liked by 2 people

  3. Een lastige materie. Wij hebben hier een complete binnenstad met veel winkels. Daar is in de loop der jaren veel in veranderd. Heeft te maken met de hoge huren die je kan vragen als een winkelcentrum gewild is. Iemand die vanuit een garage spullen over het internet verkoopt heeft niet te maken met de hoge huren, kan met minder personeel toe en kan het daardoor goedkoper aanbieden. Bouwmarkten en wasmachineverkopers waren om die reden al eerder verhuisd naar bedrijfsterreinen waar het goedkoper is en je beter met de auto kan komen. De enigen die overleven in de stad zijn de supermarkten (elk jaar meer omzet en meer winst), de horeca en tatoo-shops. 20 jaar terug dacht men dat mode het ook ging maken. Elke winkel veranderde in een laarzen- of jurkenwinkel. Daar zijn er inmiddels veel te veel van en je kan er nu voetballen tussen de rekken. Geen klant te bekennen. Ja ze komen om te passen en kopen het later goedkoper op het internet. De enige uitzondering op dit gebied is de Primark.

    Zelf vind ik wel dat er iets in de slogan zit. Ik koop alleen locaal en vrijwel niet via het internet. Dat laatste geeft hier ook gezeur in de smalle straten. Soms komen er een stuk of 6 bezorgers per dag en nergens is plek voor hun busjes. Dus maar midden op de weg of op het trottoir. En dan bij 5 mensen aanbellen eer ze iemand thuis treffen. Niet gek, mensen die kopen werken op de tijd als de bezorging komt. Dat zou toch ook beter kunnen.

    Liked by 1 persoon

  4. De slogan is letterlijk op te vatten en dan kan het een waarheid worden; ik lees er eerder een protest in, verbittering zelfs.
    Wat ik schetste is een ideaalbeeld waarvan ontwerpers uit kunnen gaan, samen met stadscolleges en oghandelaren. Voor de laatsten leveren lege panden niets op.
    Bezorging kan idd een crime zijn, er zijn niet voor niets afhaalpunten in het leven geroepen. AH en boekhandel verdienen er mee.
    Gezeur vind je trouwens ook met bevoorrading van gewone winkels, wie heeft er nooit achter een grote vrachtwagen gestaan die per steekkarretje uitgeladen werd.☻

    Like

  5. Het is me opgevallen dat ook groot winkelbedrijven deze kreet wel gebruiken, maar ondertussen bepaalde producten alleen online aanbieden.
    In leeg staande winkels komen hier juiste kleinere bedrijfjes. Hans

    Liked by 1 persoon

  6. Het proberen waard! Ik woonde in een ‘forenzengemeente’, waar pa en ma overdag werken en de kinderen elders op school gaan. Bijna een derde van de winkels in het kleine centrum stond leeg (maar wel vijf goed draaiende supermarkten idd), rijen aaneengeschakelde lege etalages, waardoor fysiek winkelen nóg onaantrekkelijker wordt. De gemeente deed zelfs oproepen aan de bevolking middels flyers om mee te denken over hoe het centrum weer aantrekkelijk te maken.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.