Een gelijkgestemde ziel

Al zo lang was ik er naar op zoek dat ik me afvroeg of hij bestond.  De echte ziel, niet eentje met dezelfde smaak voor dingen
Ik zocht overal, nergens vond ik iets herkenbaars.
Eenmaal dacht ik op Internet een toonhoogte te herkennen maar het was de ruis van een vluchtig virus.
Uiteindelijk hield ik er mee op.
Want waarom kan ik hem niet vinden?  Omdat het waar is dat geen twee mensen eender zijn al is het nauwelijks voor te stellen met zo’n massa volk van wie er weinig uitblinken in originaliteit.
En toch geloof ik het omdat ik het wìl geloven, immers, het idee dat je absoluut uniek bent is egostrelend. Een fascinerende gedachte: jij, jij, jij en ik hebben ieder onze eigen waarden en de andere miljarden mensen ook; het gezegde ‘zoveel hoofden, zoveel zinnen’ krijgt  ineens een duizelingwekkende lading.
Al typende heb ik mezelf overtuigd.
En daarom  zoek ik niet meer.

14 gedachtes over “Een gelijkgestemde ziel

        1. Je herkent zomaar iemand of trekken in iemand. Dat voelt bijzonder, inderdaad. Blij of ontroerd. Alsof je op elkaar bent afgestemd en misschien is dat ook wel zo.
          Meestal wordt dat bedoeld met ‘gelijkgestemd’.

          Wat ik zocht was een identieke mens. En die bestaat niet.

          Liked by 1 persoon

          1. Ach zo, neen dat denk ik ook niet. Tenzij je de helft van een eeneiige tweeling bent en je niet van het bestaan van die ander afweet en daar dan plots voor zou staan. Nu slaat mijn fantasie op hol…

            Liked by 1 persoon

  1. Het is mooi om soms op onderdelen gelijkgestemd te zijn – in een band is dat ook wel handig 😉 – en op andere weer van elkaar te verschillen. Zo kun je samen dingen doen, af en toe lekker ruzie maken en ook weer van elkaar leren. Helemaal gelijk gestemd doet me denken aan Ira Levin: ‘boys from brasil’.

    Liked by 1 persoon

  2. Zoeken werkt zelden!
    Een gelijkgestemde ziel….. ik denk dat ik er eentje ken….. nog familie ook! Nee, we zijn niet precies hetzelfde, mijn nichtje en ik, er zijn veel duidelijke verschillen zelfs….. maar toch…. als we met elkaar praten (uuuuuren aan de telefoon) dan blijken zo ongeveer overal hetzelfde over te denken en elkaar heel goed aan te voelen. Soms is er wel eens iets wat we meegemaakt hebben en waarvan we willen hoe de ander er over denk….. precies hetzelfde!!!! We vinden dezelfde mensen engerds of juist heel aardig, mopperen over dezelfde dingen, zijn allebei over het algemeen positief, nemen het leven zoals het komt…… ja, ik noem dit (ondanks de verschillen) een gelijkgestemde ziel.

    Like

Geef een reactie

