Het went, een slinkende familie

Er liep me een verjaardagskalender in handen van twee jaren terug.

Er stonden veel namen op van beider families.
Driekwart ervan was doorgestreept of er stond een kruisje achter.
Ik had toen een nieuwe kalender gehaald en alleen de levenden aangegeven. Het was een kort lijstje waarvan er inmiddels ook al een paar geschrapt zijn.

Het is jammer maar de normale weg; na het verdriet van alweer-een-hemelende-zwager ga je aan de afwas of schilt de aardappels. Op de duur verwacht je het min of meer, als (bijna-) jongste.
Een vrouw die ik kende liet me een donkergekleurde jas zien die ze speciaal voor uitvaarten had gekocht. Het was net lopende bandwerk, zei ze, ze hield geen familie meer over maar in ieder geval een goeie jas.

Uiteraard is het verlies van eigen man of vrouw van een andere orde, dat weet iedereen. Dat bezeert een speciale band.
Maar ik weet ook dat echtgenoot zich tranen zou hebben gelachen om die goeie jas.

20 gedachtes over “Het went, een slinkende familie

  1. Steeds vaker is het niet onverwachts, dat vind ik ook al een groot verschil…. mensen die al jaren ziek zijn, die je steeds verder ziet aftakelen daar weet je van dat het een keer komt…. en waarschijnlijk over niet al te lange tijd. Moeilijker vind ik het als het plotseling is, of als het heel snel is gegaan….. dan werken mijn hersens niet mee, die weigeren het te geloven.
    Ik ben de jongste van ons gezin… mijn moeder was de 6de van 7 kinderen…..ik heb er ook al veel zien gaan.
    Ik zorg er wel altijd voor dat ik geschikte kleding heb….. er moet altijd een jas zijn die geen vrolijke kleur heeft….. bij het kopen van kleding hou ik rekening met begrafenissen….. wat heb ik nog, heb ik nog iets nodig?

    Liked by 1 persoon

    1. Er wordt, zowel hier als bij mijn familie, al lang geen rekening meer gehouden met de kleding op een enkele uitzondering na; er zijn nog steeds families die helemaal in het zwart gaan.
      Idd gaan er vaker lange ziekbedden aan de dood vooraf. Door ‘verbeterde’ medicatie.

      Like

      1. Eindeloos blijven behandelen is ook niet altijd goed. Veel medicijnen zijn goed voor het ene en slecht voor iets anders, daar zijn dan weer andere medicijnen voor nodig etc…… zo vergiftigen we onszelf. Soms kan het niet anders, maar soms is het middel erger dan de kwaal en is het beter om er eens goed over na te denken of doorgaan wel zo’n goed idee is! Tegenwoordig met internet is het voor veel mensen wel eenvoudiger om zelf meer informatie over de kwaal en medicatie te vinden…… ik zoek echt alles op!
        Ik hoef niet altijd in het zwart naar een begrafenis, maar ik hou er wel erg rekening mee wat ik aantrek….. voor mij voelt het gewoon niet lekker als de kleding te vrolijk is (en ik vind het snel te vrolijk!)….. vaak is het dus voor een deel toch zwart. Ik ben daarmee best wel ouderwets, maar het is echt een gevoel voor mij….. de kleding moet kloppen met hoe ik mij voel, Ik hou ook rekening met de persoon en zijn/haar familie…… als ik weet dat die op dat punt ook nog ouderwets zijn hou ik daar rekening mee.

        Liked by 1 persoon

  2. Social media als variant op de kalender, tenminste dat komt met de nieuwere generaties op gang: overleden connecties, waarvan het account blijft bestaan, bewust of omdat niemand toegang tot de wachtwoorden heeft. Heeft iets wrangs en meestal verbreek ik de link.

    Liked by 1 persoon

  3. Dat is het beste.
    Om die reden heb ik een schrift met, in alfabetische volgorde, wacht- en sleutelwoorden voor alle sites e.d. waarop ik geabonneerd ben (geweest). De kinderen weten dat, bij overlijden of dementie kunnen zij me overal afmelden.

    Like

  4. Als dat afscheid nemen bijna ‘dagwerk’ wordt weet je dat je ouder bent dan je wilt toegeven. En dan komt vanzelf de dreigende eenzaamheid op je af. Dat van die kalender herken ik wel. Kijk maar eens naar familiealbums van een jaar of 20 geleden en vergelijk de mensen die je daar op ziet staan met hen die er nu nog zijn. Gaat hard ineens…

    Liked by 1 persoon

  5. Mijn verjaardagskalender zit in mijn telefoon. De papieren versie ligt er ook nog maar is al een tweetal jaar niet meer aangepast. Al komen er bij mij eerder bij dan er afvallen. We zijn dan ook niet zo een grote familie.

    En de kledij bij een begrafenis heeft hier ook niet zo heel veel belang meer. Al zou ik het wel ongepast vinden dat iemand hippiekleuren zou dragen.

    Op de mijne mag het. Dat zou de ganse bedoening wat opvrolijken.

    😉

    Liked by 1 persoon

  6. Je wilt toch netjes verschijnen, ook al is het voor familie.
    Ja, niet alleen door overlijden wordt de verjaardagskalender leger, ook door mensen die op een andere manier uit je leven verdwijnen. Hans

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

