Vriendin, laatste deel

De juiste woorden vinden is lastig.
‘Het is altijd wat als ze zo dronken is’ zeg ik aarzelend, ‘ze schold dat ik een rotwijf ben en,’ hem peilend aankijkend, ‘dat jij goed bent in bed
Met een ruk komt zijn hoofd omhoog. ‘ Wat?? Zegt ze dat? Dat geloof je toch zeker niet? Toe, zeg dat je haar niet gelooft….’
Mijn stem trilt. ‘Jack, zij en ik, wij… sorry, we kennen elkaar tot op het bot, we kunnen elkaar bijna lezen. Ze loog niet, Jack.’
Hij zoekt naar woorden, ik ben hem voor.
‘Waarom zij, Jack, waarom die hulpeloze dronken vriendin,’ dring ik aan, ‘omdat ze zo makkelijk te pakken is? Nog steeds een mooie meid?’
Ongemakkelijk kijkt hij me aan. ‘Je zult toe moeten geven dat ze een del is al wil jij het niet inzien, ze daagt mannen gewoon uit.’
Verbijsterd staar ik hem aan. ‘Gewoon? Op iemand neerkijken en dan als prooi nemen? En haar ook nog de schuld geven? Is dat wat je bedoelt?’
‘Doe niet zo onnozel Joos, zo werkt het toch met zulke lui. Ze hebben geen moraal en drinken zich dood. Zo simpel is het.’
Het wordt me rood voor de ogen.
‘Voor mij niet Jac, ik denk daar anders over. Je kunt gaan.’
Nu is het zijn beurt van onbegrip, met grote ogen staart hij terug. ‘Dat meen je niet.’
‘Jawel. Je moet weg.’
‘Laat je onze relatie kapotmaken door dat dronken lor? Is ze voor jou meer waard dan ik? Ze heeft drank nodig, niet een naieve vriendin…’
‘En jou nog minder. Ik mag dan een kutwijf zijn, jij bent een lul. Meer heb je niet te bieden.’
Andermaal probeert hij het. ‘Joosje, zie het eens voor je. Ze zit daar aan de bar te azen op een gratis drankje en bed, dringt zich bijna letterlijk op, hoe denk je dat dat is voor een man? En wat stelt een enkel nummertje nou voor….’
‘Vanavond nog,’ snoer ik hem de mond. ‘Dit is mijn appartement en ik wil je hier niet meer hebben.’
Ik steek mijn hand uit. ‘De sleutels. Meteen.’

Na een paar dagen loop ik een paar kroegen af, ik wil haar vragen bij mij te komen wonen. Misschien kan ik haar pushen, je weet nooit.
Een tip brengt me bij het ziekenhuis waar een verpleegkundige meeloopt naar de IC. Ze haalt de schouders op.
‘Ach mevrouw, ze drinken zich gewoon dood.’

© Bertie

16 gedachtes over “Vriendin, laatste deel

  1. Herkenbaar. Gisteren nog een dronken lor bij mijn moeder gezien. Zo stinken naar sterke drank. Ze kwam nieuwjaren maar kwam eigenlijk gewoon om een borrel… Zielig, zielig… en dan neemt ze nog haar wagen en rijdt naar het volgende oudje dat ze met zogezegde bezorgde aandacht en liefde komt opvrolijken met een bezoekje. Een borrel halen ja… Ja, jouw verhaal is zeer herkenbaar, weliswaar onder verschillende vormen. … iedereen kent wel iemand. Meerdere zelfs… te wijten aan de algemene acceptatie.

    Liked by 1 persoon

  2. Aan allen.
    Hoewel er wat tekst is weggevallen laat ik het stukje staan.
    Het is niet autobio, wel heb ik de dronken vrouw en de ploertige man gekend.

    Alcoholisme is een verschrikking voor de naasten, alcoholisten zijn ziek en even meelijkwekkend als hun gezinnen.

    Liked by 1 persoon

  3. Ik weet uit mijn verleden hoe het is als je met een alcoholist moet omgaan. Het heeft me doen besluiten zelf niet of later zeer matig te drinken. Je maakt er heel veel mee kapot. Niet alleen relaties tussen mannen en vrouwen. Later, ik ging ergens werken bij een bedrijf waar ik een mooie carriereswitch dacht te maken, kwam ik bij een manager in dienst die aandelen van dat bedrijf had. Maar ook een kast vol drankflessen. 4 uur in de middag was hij laveloos en belde jan en alleman op met de meest gruwelijke verhalen of verwijten. Daar moest ik als nuchtere vent mee om gaan. Het is me niet gelukt. Ik raakte er van in de stress. Drank maakt meer kapot dan je lief is. En hulp bieden is helaas zelden effectief…

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

