Water en vuur

Vlammetjes en regelmatig-bewegend water hebben iets gemeen. Ze zijn rustgevend.
Zomers merk je het aan zee of zodra je de tuinsproeiers aanzet.  Golfgeruis en druppelgetik maken slaperig, de rest schuift naar de achtergrond.  Het zal de ritmiek zijn.
Met een ontspannen lijf zit je ernaast, het is niet voor niets dat je bijna in slaap valt. Of helemaal.

Nu is het de kersttijd die dit teweeg brengt.
Ik herinner me de nerveuze spanning van vroeger; het gezeul met een (toen nog) echte boom. Drukke kinderen, hond, kat en echtgenoot
Maar ook dan, als het klaar was en het nieuwtje er af raakten we de  stress kwijt. Deze keer door de kaarsen aan te steken.
Starend in en luisterend naar vlammetjes en hun geknetter was de sfeer even volmaakt. Het duurde zolang het kersttijd was en tot de kaarsjes op waren.
Het idee van een vredige kerst is -voor mij –  eerder gebaseerd op deze rust dan op het geboorteverhaal.
Trouwens, het valt op dat de hoofdrolspelers in de stal er ook altijd sereen bij zitten; ze hadden daar vast een vuurtje of zijn het onze kaarsen?

9 gedachtes over “Water en vuur

  1. Ik word rustig als ik naar het stalletje bij mijn moeder kijk. De os met het gelijmde hoofd, Maria en Jozef met een paar brokken af. Allemaal gebeurd tijdens onze kindertijd. De beeldjes zijn zo oud als mijn oudste broer. Ieder kind van ons negenkoppig gezin had ooit een beeldje in zijn handen. Telkens ik bij mijn moeder ben, dan mijmer ik bij haar kerststalletje…

    Liked by 4 people

    1. Die kerststal hadden mijn ouders ook, prachtig.
      In ons trouwen erfden we de stal van schoonmoeder, ook al een beschadigde. In grote gezinnen waren de beeldjes door veel kinderhandjes gegaan.
      Bij ons stond de stal op het dressoir, veel beter te zien voor de kinderen.

      Liked by 2 people

  2. Bij Hervormden was een kerststal geen gewoonte, vond ik altijd raar, want ons kerstverhaal is toch hetzelfde. Mijn moeder wist dat ik graag een kerststalletje wilde en toen ze een eenvoudige stal zag (met de figuren erin vastgeplakt) kocht ze die voor mij…. eindelijk mijn stal!
    Vlammetjes vind ik heel rustgevend….. zolang het kleine vlammetjes zijn dan!

    Liked by 1 persoon

    1. Lief van je moeder!
      Bij de roomsen kwam juist geen kerstboom in huis omdat het een ‘heidens’ gebruik is. terwijl wij dat zo mooi vonden. Uiteindelijk zijn juist veel gebruiken universeel. Verzuiling was merkbaar in letterlijk àlle facetten van ons leven.
      Ik vermoed dat menig katholieke ouder blij zal zijn geweest dat het niet hoefde, zo rijk was de doorsnee arbeider niet. Boom, versieringen….

      Like

      1. De boom is inderdaad heidens van oorsprong! Het kerststalletje heb ik nog steeds. De boom wordt steeds kleiner, nog wel een echte, maar een miniboompje op tafel. Ik heb altijd weinig glas in de boom gehad, meer riet en hout, heb ik altijd mooier gevonden.

        Like

Geef een reactie

