Holodomor…

…is de naam voor een vreselijke hongersnood  begin jaren ’30 in de Oekraïne waar ik nooit meer aan dacht,  het zat te diep in het geheugen. Zie Holodomor
Door een reportage in de   krant    werd ik weer wakker.
Ik kan me niet herinneren dat we het op de school leerden, waarschijnlijk heb ik het gelezen. Ooit, ergens.
Oorlogen zijn wreed, ongeacht wie de agressor was/is. Ze zijn allemáál ontzettend  maar van sommige ‘wapen’-feiten schrik je extra. Dit is er zo een, ik weet niet waarom.
Het werpt, voor een leek,  een ander licht op de strijd tussen Oekraïne +  Rusland.
16 gedachtes over “Holodomor…

  1. Nooit van gehoord of iets over geleerd op school…
    Oorlogen… onbegrijpelijk… Ik heb er geen meegemaakt, maar mijn ouders wel. Zij vertelden over de angst, de honger en alle geweld en ellende. Het mag niet vergeten worden… omdat het niet meer zou gebeuren…

    Liked by 1 persoon

  2. Ik had er nog nooit van gehoord tot ik het in een boek tegenkwam. Het kwam ook weer door die vreselijke Stalin; er zijn miljoenen mensen doodgehongerd. Ik schrok ook vreselijk en waarom wij daar op school nooit over hoorden, begrijp ik niet.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

