Rijm- en surpriseleed

Kent U dat? Zitten zwoegen op een goed en toepasselijk surprisegedicht dat mompelend wordt afgeraffeld?
Of een extra bijgevoegd grapje dat niet wordt begrepen, zelfs meteen bij het pakpapier wordt gegooid?
Ik wel.
In het gezin was er altijd wel 1 of -een schoonkind- dat er niets aan vond, zich beledigd voelde  en uitgelachen werd, het rijm niet eens zàg en zelf ook geen surprise had gemaakt.
Het was ‘uit de tijd’ hoorde je dan. Jammer al was het misschien waar.
Toen 5 december ingeruild werd voor 25 dec. was het afgelopen met de grappen. Tot sommiger opluchting.
Daar denk ik nu aan terug, hoe deze of gene met veel moeite een supergrap in elkaar had gezet die zonder pardon bij het pakpapier werd gedonderd.  Een beteuterd gezicht van de gever….
Achteraf bezien was ik natuurlijk verwend, mijn moeder stond er op dat alle broers en zussen hun best deden en de verzen duidelijk voorlazen opdat iedereen ze verstond. Het was al 50% van een geslaagd sinterklaasavondje.
Dat was vroeger. Uit de tijd, inderdaad.
De herinnering beklijft.
Ook mooi.
10 gedachtes over “Rijm- en surpriseleed

  1. Hier altijd Sinterklaasfeest gevierd! Ik heb het nooit verschoven naar de Kerst, want in de Kerstman hebben we nooit geloofd! Wel een paar kleine pakjes onder de boom hoor, omdat het ze feestelijk staat. En toen Edwin nog heel klein was lagen er kleine pakjes (een schrift, een potlood, dat soort dingen) met een datum en een tijd erop….. tot de jaarwisseling aan toe, zo had hij steeds iets om naar uit te kijken.
    Maar Sinterklaas vierden we altijd groot, met gekke dingen, rijmen en surprises….. Edwin was heel onhandig met surprises, maar dat was niet erg, als hij zijn best maar deed. Een beetje plagen in de gedichten,,,, dat mocht. De Pieten haalden hier altijd rare dingen uit in huis en toen ik Edwin moest vertellen dat de beste man helaas niet bestond drong het tot hem door dat niet de Pieten maar ik die rare dingen uithaalde. …. “Dat heb je goed gedaan!” was zijn reactie. Daarna bleven we Sinterklaas vieren, toen hij de deur uitging en bij een vriendin ging wonen die het niet gewend was vierden we het toch….. later met een spel, heel leuk. Nu voor het tweede jaar vier ik het alleen…… Geurtje viert het niet…. toch maak ik er wel een speciale dag van….. met warme chocolademelk met slagroom, mijn huis is versierd met Pieten en Klazen, ik eet met Sintbestek van een Sintbordje….. ik blijf volhouden! Ik heb ook wat rijmen gemaakt …… het komt mooi uit dat Sint op maandag is, dan luister ik naar een radioprogramma en tijdens de uitzending reageren we met een vaste groep op facebook……. ze krijgen allemaal een rijm van Sinterklaas….ik wilde een ander account van mij veranderen in Sinterklaas, maar dat mocht niet van facebook…. ik moest mijn eigen naam gebruiken…. dat account was op naam van Sna (zo wordt ik ook wel eens genoemd) en Snaterklaas werd wel geaccepteerd, dus……. de rijmen met bijpassende plaatjes (de cadeautjes) komen van Snaterklaas! Heb ik toch mijn feestj! 😀

    Liked by 2 people

Geef een reactie

